Język obcy zachodnioeuropejski 09-LJZA-ZL-66
Zasady wymowy, artykulacji głosek, intonacji oraz pisowni w języku angielskim.
Czasy gramatyczne potrzebne do wyrażania różnorodnych czynności osadzonych w czasie (Present Simple and Present Continuous, Past Simple and Past Continuous, Present Perfect and Present Perfect Continuous, Past Perfect, formy wyrażania przyszłości). Inne struktury gramatyczne potrzebne do wyrażania różnorodnych treści i opinii (np. czasowniki modalne, przymiotniki, strona bierna, zdania warunkowe, mowa zależna.
Słownictwo dotyczące życia codziennego (jedzenie, podróże, zainteresowania, relacje, edukacja, zakupy, pieniądze technologia. Słownictwo związane z bezpośrednim środowiskiem studenta (dom, rodzina, studia, praca), a także słownictwo pozwalające rozmawiać na tematy bardziej ogólne, w tym społeczne, polityczne, związane z kulturą.
Strategie efektywnego czytania w celu zrozumienia ogólnego sensu wypowiedzi; domyślanie się znaczenia nieznanych słów. Strategie efektywnego czytania w celu wychwycenia niezbędnych szczegółów; definiowanie znaczenia nowych słów; tworzenie powiązań z posiadaną wiedzą.
Strategie efektywnego słuchania w celu zrozumienia całości wypowiedzi oraz wychwytywania istotnych szczegółów; tworzenie powiązań z posiadaną wiedzą
Strategie komunikacyjne np. negocjowanie znaczenia, prośba o powtórzenie, opisywanie w sytuacji nieznajomości słów, itp. Wyrażanie różnorodnych funkcji językowych np. opisy, prośby, wyrażanie opinii, wyrażanie zgody, pytanie o pozwolenie.
Zagadnienia dotyczące aspektów kulturowych oraz obyczajowych krajów anglojęzycznych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
Zna zasady wymowy i pisowni w języku angielskim i potrafi je poprawnie zastosować.
Rozumie i potrafi samodzielnie sformułować wypowiedzi ustne i pisemne z zastosowaniem poznanego słownictwa i struktur. Rozumie i potrafi stosować zwroty potoczne i język formalny.
Potrafi wyrażać opinie i rozmawiać na tematy związane z życiem codziennym, opisywać własne reakcje i wrażenia, mówić o planach dotyczących przyszłości, a także rozmawiać na tematy ogólne, w tym społeczne, polityczne, związane z kulturą, edukacją. Prezentuje i argumentuje swoje stanowisko, komentuje stanowisko innych, umie pracować w zespole, dokonuje modyfikacji wypowiedzi zgodnie z otrzymanymi wskazówkami.
Zna reguły gramatyczne objęte programem i potrafi je zastosować. Wyraża się w formie ustnej i pisemnej z dużą poprawnością.
Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty na tematy znane lub związane z zainteresowaniami, analizuje ich treść i wybiera niezbędne informacje, potrafi wyrażać o nich swoje sądy i opinie.
Ma świadomość konieczności podnoszenia swoich umiejętności językowych i zna metody samokształcenia się w zakresie języka angielskiego. Samodzielnie korzysta z różnych źródeł informacji w celu rozbudowania swojej wiedzy ogólnoakademickiej.
Posiada podstawową wiedzę na temat wartości i kultury krajów anglojęzycznych
Sprawnie posługuje się technologiami informacyjnymi oraz pomocami dydaktycznymi
Kryteria oceniania
Uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego.
Warunki:
Egzamin pisemny, 2 komponenty: Czytanie ze zrozumieniem – (typ zadania: True/False); Test gramatyczno-leksykalny (typy zadań: Grammar: correcting mistakes, transformations, choosing the correct form, gap filling); Vocabulary: word formation; multiple choice, gap filling).
Zaliczenie egzaminu pisemnego następuje po uzyskaniu przynajmniej 60% punktów za każdy komponent: Reading Comprehension oraz Grammar and Vocabulary:
Kryteria oceniania wg skali stosowanej na UAM:
Poniżej 60% - ndst (2,0)
60% - 69% dostateczny (3,0)
70% -75% dostateczny plus (3,5)
76%-85% dobry (4,0)
86%-90% dobry plus (4,5)
91%-100% bardzo dobry (5,0)
Dodatkowe wymogi:
obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach, dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze
opuszczenie 50% lub więcej zajęć w semestrze powoduje, że student nie jest klasyfikowany
żeby podejść do egzaminu końcowego (test pisemny), student musi zaliczyć wszystkie testy cząstkowe, a także wypowiedzi ustne i pisemne na co najmniej 60%.
Poprawa testów: student ma prawo do dwóch poprawek każdego z testów
wszystkie prace domowe muszą być dostarczane terminowo
wymagany jest aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusje, debaty)
student posiadający certyfikat na poziomie B2 (zdany co najmniej na ocenę dobrą) i wyższy, może zostać zwolniony z zajęć
Metody kształtujące: bieżąca ocena zadań ustnych i pisemnych wykonywanych na zajęciach oraz w domu
Metody podsumowujące: końcowa ocena znajomości materiału na podstawie testu pisemnego przeprowadzonego po uzyskaniu zaliczeń z wszystkich testów cząstkowych, pisemnych i ustnych.
Kryteria oceniania wypowiedzi ustnych:
1. Ujęcie i realizacja tematu 25%
2. Bogactwo słownictwa 25%
3. Poprawność gramatyczno-leksykalna 25%
4. Wymowa/Interakcja 25%
Ocena wypowiedzi ustnych:
Bardzo dobry (5,0)
- całościowe i dogłębne omówienie tematu
- logiczna i spójna wypowiedź
- bardzo duża płynność językowa, potoczystość
- niemal całkowity brak błędów językowych gramatycznych i innych
- bardzo duża poprawność w zakresie fonetyki i intonacji
- swobodne posługiwanie się złożonymi gramatycznie i stylistycznie strukturami językowymi
Zakładane efekty uczenia się (w zakresie ustnym) zostały osiągnięte w stopniu pełnym.
Dobry plus (4,5)
- ciekawe i wyczerpujące omówienie zagadnienia
- zróżnicowane słownictwo
- ładna wymowa i prawidłowa intonacja
- złożone struktury gramatyczne
- spójna i logiczna wypowiedź
- sporadyczne błędy gramatyczne lub leksykalne
Zakładane efekty uczenia się (w zakresie ustnym) zostały osiągnięte z bardzo drobnymi niedociągnięciami
Dobry (4,0)
- temat omówiony jest wyczerpująco i w pełni odpowiada treści polecenia
- mało istotne błędy językowe (fonetyczne, gramatyczne i stylistyczne)
- dobra interakcja
- trafny dobór słownictwa
- wypowiedź jest dość spójna i logiczna z pewnymi niedociągnięciami
- liczne próby wykorzystania w wypowiedzi ustnej złożonych struktur gramatycznych, w większości udane
Zakładane efekty uczenia się (w zakresie ustnym) zostały osiągnięte z nielicznymi brakami
Dostateczny plus (3,5)
- wypowiedź studenta jest mało rozbudowana, temat omówiony pobieżnie, z pominięciem pewnych ważnych aspektów
- błędy gramatyczne, stylistyczne i fonetyczne w niewielkim stopniu zakłócają komunikację językową
- struktura wypowiedzi jest w miarę spójna i logiczna, ale z pewnymi niedociągnięciami
Zakładane efekty uczenia się (w zakresie ustnym) zostały osiągnięte z pewnymi błędami i przy częściowym braku spójności w zakresie organizacji wypowiedzi
Dostateczny (3,0)
- student podejmuje próby sformułowania dłuższej wypowiedzi ustnej, ale popełnia liczne błędy gramatyczne, stylistyczne i fonetyczne
- nie potrafi w sposób spójny sformułować wypowiedzi
- użyte słownictwo jest ubogie
- długie przerwy w komunikacji
Zakładane efekty uczenia się (w zakresie ustnym) zostały częściowo osiągnięte
Niedostateczny (2,0)
- brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia
- niespełnienie kryteriów dla oceny dostatecznej
Literatura
English File, Intermediate – fourth edition, Ch. Latham-Koenig, C. Oxenden, K. Chomacki
Headway, upper -intermediate – fifth edition, L.&J. Soars, P. Hancock
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: