Język obcy zachodnioeuropejski 09-LJZ-34
Słownictwo: życie codzienne, prywatne i w pracy/na uczelni/w szkole, zainteresowania, hobby, sport, informacje o sobie, wygląd i cechy charakteru, ubrania, części ciała, przyroda, ochrona środowiska, ekologia, kultura, zwyczaje, bieżące wydarzenia w kraju i na świecie, życie w mieście i na wsi, rodzaje gospodarstw domowych, wyposażenie, zdrowie, odżywianie się, diety, choroby, ich przyczyny i objawy, leczenie, sławni ludzie, sławne miejsca ich historia i wygląd, przestępstwa, zapobieganie, skutki, kary, problemy społeczne – bezrobocie, bezdomność, uzależnienia, podróżowanie, środki transportu, załatwianie spraw w urzędach, banku, hotelu, phrasal verbs, kolokacje, słowotwórstwo
Gramatyka: wszystkie czasy teraźniejsze, przeszłe i przyszłe, wszystkie rodzaje zdań, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, przedimki, przyimki, określniki, zaimki, czasowniki modalne, mowa zależna, strona bierna, okresy warunkowe, życzenia, question tags, przedrostki, przyrostki, zdania wyrażające, cel-skutek słowotwórstwo, transformacje zdań
Pisanie: listy formalne i nieformalne, opisy, wyrażanie opinii
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
Słuchanie: student rozumie dobrze treść krótkich audycji radiowych, telewizyjnych; bardzo dobrze wszelkie wypowiedzi wykładowcy i innych studentów w grupie; na podstawie odsłuchanych nagrań potrafi wykonać testy (np. wielorakiego wyboru, kończenie zdań, przypisywanie zdań konkretnym rozmówcom), potrafi robić notatki z odsłuchu
Czytanie: student rozumie czytane artykuły na tematy codzienne, dot. wydarzeń politycznych i kulturalnych, literaturę współczesną
Mówienie: student potrafi jasno formułować swoje stanowisko na różne tematy (codzienne, polityczne, kulturalne), omówić swoje zainteresowania, brać udział w dyskusjach; student potrafi odpowiednio zareagować w różnych sytuacjach, np. pozytywnie, negatywnie, zasugerować coś, odmówić, zaaprobować, wyrazić skargę, zarekomendować, przeprosić, współczuć, podziękować, poprosić o opinię, pogratulować, mówić o swoich uczuciach, przyjmować i odrzucać propozycje, dawać rady, pocieszać
Pisanie: student potrafi napisać list formalny i nieformalny, krótką historyjkę, esej wyrażający własną opinię
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Możliwe 2 nieobecności w semestrze, pozostałe muszą zostać zaliczone. Jeśli student opuści 50% lub więcej zajęć w semestrze nie jest klasyfikowany.
- testy zaliczone muszą mieć co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi.
- zaangażowanie studenta w przygotowanie materiałów i ich terminowe dostarczanie, udział w dyskusjach.
- dopuszcza się jednokrotną poprawę danego testu w ciągu 2 tygodni od otrzymania informacji o ocenie lub 2 tygodni od nieobecności na zajęciach, na których test pisała grupa, a student był nieobecny. Jeśli nieobecność nie została usprawiedliwiona (również w ciągu 2 tygodni), wówczas student otrzymuje ocenę niedostateczną i przysługuje mu 1-krotna poprawa.
Suma ocen z testów w semestrze musi wynieść co najmniej 60%, jeśli jest niższa, student przystępuje do zaliczenia całego semestru.
Zwolnienia z uczestnictwa w zajęciach:
A) Student posiada jeden z niżej wymienionych certyfikatów:
CAE, CPE (FCE nie zwalnia z lektoratu!!!)
TOEFL (poziom C1=110pkt.)
TOEIC (880pkt.)
TOLES (HIGHER i ADVANCED)
ILEC
LCCI (poziom 3 i 4, czyli Advanced i Proficiency)
BEC HIGHER
TELC (poziom C1 i C2)
IELTS (6,5-7,0 pkt.)
PEARSON LONGMAN (poziom 4 i 5)
B) zdanie międzynarodowej matury
C) posiadanie zaliczenia z innego kierunku lub/i uczelni na poziomie B2 (musi być taki wpis w indeksie)
Student, nawet jeśli zwolniony z uczęszczania na zajęcia, musi przystąpić do egzaminu jeśli taki jest przewidziany w programie studiów, na poziomie B2, jeśli takiego wcześniej nie zdawał.
-------------
Skala ocen / Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- testy pisemne oraz ustne z oceną bardzo dobrą
- spójne i logiczne omawianie tematów
- bardzo duża płynność językowa
- użycie zróżnicowanego słownictwa związanego z wybranym tematem
- niemal całkowity brak błędów językowych gramatycznych i innych
- bardzo duża poprawność w zakresie fonetyki i intonacji
- swobodne posługiwanie się złożonymi gramatycznie i stylistycznie
strukturami językowymi
- pełne przygotowanie do zajęć, terminowe przygotowanie prac pisemnych
Zakładane efekty uczenia się (w zakresie ustnym i pisemnym) zostały osiągnięte w stopniu pełnym.
dobry plus (+db; 4,5):
- testy pisemne oraz ustne z oceną dobrą plus
- zróżnicowane słownictwo
- poprawna wymowa i prawidłowa intonacja
- stosowanie złożonych struktur gramatycznych
- spójne i logiczne wypowiedzi
- sporadyczne błędy gramatyczne lub leksykalne
- pełne przygotowanie do zajęć, terminowe przygotowanie prac pisemnych
Zakładane efekty uczenia się (w zakresie ustnym i pisemnym) zostały osiągnięte z bardzo drobnymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0):
- testy pisemne oraz wypowiedzi ustne z oceną dobrą
- mało istotne błędy językowe (fonetyczne, gramatyczne i stylistyczne)
- dobra interakcja
- trafny dobór słownictwa, nieliczne braki w zasobie słownictwa z
danego tematu
- wypowiedzi są logiczne z pewnymi niedociągnięciami
- próby wykorzystania w wypowiedzi pisemnej i ustnej złożonych
struktur gramatycznych, w większości udane
- dobre przygotowanie do zajęć, terminowe przygotowanie prac
pisemnych
Zakładane efekty uczenia się (w zakresie pisemnym i ustnym) zostały osiągnięte z nielicznymi brakami.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
- testy pisemne oraz wypowiedzi ustne z oceną dostateczną plus
- wypowiedzi studenta są mniej rozbudowane, tematy omawiane pobieżnie, z pominięciem pewnych ważnych aspektów
- błędy gramatyczne, stylistyczne i fonetyczne niezakłócające komunikacji językowej
- braki w zakresie słownictwa z danego tematu, które nie wpływają jednak na rozumienie całej wypowiedzi
- struktura wypowiedzi jest w miarę spójna i logiczna, ale z pewnymi niedociągnięciami
- proste struktury gramatyczne; problemy z zastosowanie bardziej złożonych form gramatycznych
Zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z pewnymi błędami i przy częściowym braku spójności w zakresie organizacji wypowiedzi pisemnej i ustnej.
dostateczny (dst; 3,0):
- testy pisemne oraz wypowiedzi ustne z oceną dostateczną
- wypowiedzi studenta są mało rozbudowane, tematy omawiane pobieżnie, z pominięciem pewnych ważnych aspektów
- student podejmuje próby sformułowania dłuższej wypowiedzi ustnej, ale popełnia liczne błędy gramatyczne, stylistyczne i fonetyczne
- wypowiedź jest niespójna, zauważalne momenty ciszy
- w wypowiedziach pisemnych liczne błędy gramatyczne, stylistyczne, stosowanie bardzo podstawowych struktur
- braki w zakresie słownictwa z danego tematu, które wpływają na rozumienie całej wypowiedzi pisemnej i ustnej
Zakładane efekty uczenia się zostały częściowo osiągnięte.
niedostateczny (ndst; 2,0):
- niespełnienie kryteriów dla oceny dostatecznej
- brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się
Skala ocen
Poniżej 60% - niedostateczny (2,0)
60% - 69% dostateczny (3,0)
70% -75% dostateczny plus (3,5)
76%-85% dobry (4,0)
86%-90% dobry plus (4,5)
91%-100% bardzo dobry (5,0)
Literatura
W zależności od poziomu grupy.
Podręcznik na poziomie B2
Artykuły z czasopism, gazet i internetu na zadane tematy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: