Drugi język wschodniosłowiański 09-LJRUA-44
Świat przyrody.
Zjawiska atmosferyczne, pogoda, pory roku, prognoza pogody
Wakacje, czas wolny.
Zakupy. Żywienie. Moda.
Nazwy podstawowych produktów żywnościowych, sklepów, działów sklepowych, przygotowywanie posiłków, nazwy lokali gastronomicznych, nazwy ubrań i dodatków, zwroty służące do wyrażania opinii na temat mody, impreza urodzinowa.
Człowiek.
Nazwy pozytywnych i negatywnych cech charakteru, słownictwo służące do opisu wyglądu zewnętrznego, uczuć i emocji, przyjaźń.
Sport. Zdrowie.
Dyscypliny sportowe, sprzęt i imprezy sportowe, zdrowy styl życia, podstawowe schorzenia, ich objawy, leczenie, wizyta u lekarza.
Elementy wiedzy o Rosji.
Słownictwo związane z zabytkami Moskwy i Sankt Petersburga.
Rzeczownik: deklinacja, rodzaj, liczba, przypadek.
Artykulacja głosek języka rosyjskiego.
Podstawowe modele akcentacyjne w poszczególnych częściach mowy:
Akcent stały i ruchomy w rzeczownikach, przymiotnikach, czasownikach i liczebnikach.
Podstawowe konstrukcje intonacyjne.
Przymiotnik: odmiana twardotematowa, miękkotematowa, mieszana; rodzaj; związek zgody przymiotnika z rzeczownikiem, stopniowanie.
Czasownik: koniugacja, czasy, tryby, aspekt.
Zaimek: osobowy, dzierżawczy, pytający, wskazujący, odmiana.
Liczebniki główne i porządkowe, odmiana.
Przyimki i wyrażenia przyimkowe.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna proste struktury leksykalno-gramatycznymi w zakresie tematów określonych w podstawie programowej
formułuje krótkie wypowiedzi ustne i pisemne poprawne pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym w zakresie tematów określonych w podstawie programowej
tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej: opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. określonych w podstawie programowej
tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej: uwzględniającej: opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. określonych w podstawie programowej
umie poprawnie napisać list prywatny, zaproszenie, pocztówkę, krótkie wypracowanie
wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń)
rozumie dłuższy tekst słuchany i potrafi: określić główną myśl i intencję autora, wyselekcjonować informacje, kontekst sytuacyjny, streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy
rozumie dłuższy tekst czytany i potrafi: określić główną myśl i intencję autora, wyselekcjonować informacje, streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy
poprawnie czyta teksty i dialogi na głos, potrafi przeprowadzić nieprzygotowane wcześniej dialogi
opanował prawidłową artykulację głosek języka rosyjskiego
opanował podstawowe zasady użycia konstrukcji intonacyjnych w wypowiedziach ustnych oraz tekstach czytanych
opanował podstawowe zasady użycia akcentu i w poszczególnych częściach mowy i potrafi je zastosować w wypowiedziach i czytanych tekstach
rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne w prostych tekstach pisanych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie końcowe.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu pisemnego.
Kryteria oceniania wg skali ocen stosowanej w UAM:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. M. Wiatr-Kmieciak, S. Wujec, Вот и мы cz.2, Warszawa 2009.
2. Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... базовый уровень, Санкт-Петербург, 2008.
3. A.Pado, Успех1, Warszawa, 2002.
4. D. Dziewanowska, Грамматика без проблем, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: