Drugi język wschodniosłowiański 09-LJRUA-24
My i nasi znajomi. Nasza rodzina.
zawieranie znajomości, określenie wieku, członków rodziny, bliskie otoczenie, kto gdzie mieszka, skąd pochodzi, gdzie pracuje, zainteresowania, wybrane nazwy narodowości
Czas wolny. Zainteresowania, hobby.
formy spędzania czasu wolnego, zainteresowania, hobby
Szkoła. Uniwersytet. Nauka.
przedmioty nauczania, oceny i wymagania, dni tygodnia, określenie czasu
Dom, mieszkanie.
miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń i ich wyposażenia, zwierzęta domowe, obowiązki domowe
W mieście.
pytanie o drogę, podstawowe środki transportu.
Rzeczownik: deklinacja, rodzaj, liczba, przypadek.
Artykulacja głosek języka rosyjskiego.
Podstawowe modele akcentacyjne w poszczególnych częściach mowy:
Akcent stały i ruchomy w rzeczownikach, przymiotnikach, czasownikach i liczebnikach.
Podstawowe konstrukcje intonacyjne.
Przymiotnik: odmiana twardotematowa, miękkotematowa, mieszana; rodzaj; związek zgody przymiotnika z rzeczownikiem.
Czasownik: koniugacja, czasy, tryby, aspekt.
Zaimek: osobowy, dzierżawczy, pytający, wskazujący, odmiana.
Liczebniki główne i porządkowe, odmiana.
Przyimki i wyrażenia przyimkowe.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- zna proste struktury leksykalno-gramatycznymi w zakresie tematów określonych w podstawie programowej;
- formułuje krótkie wypowiedzi ustne i pisemne poprawne pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym w zakresie tematów określonych w podstawie programowej;
- tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej: opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. określonych w podstawie programowej;
- tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej: uwzględniającej: opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. określonych w podstawie programowej;
- umie poprawnie napisać list prywatny, zaproszenie, pocztówkę
wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń);
- rozumie prosty tekst słuchany i potrafi: określić główną myśl i intencję autora, wyselekcjonować informacje, kontekst sytuacyjny, streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy;
- rozumie tekst czytany i potrafi: określić główną myśl i intencję autora, wyselekcjonować informacje, streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy;
- poprawnie czyta teksty i dialogi na głos, potrafi przeprowadzić nieprzygotowane wcześniej dialogi;
- opanował prawidłową artykulację głosek języka rosyjskiego
opanował podstawowe zasady użycia konstrukcji intonacyjnych w wypowiedziach ustnych oraz tekstach czytanych;
- opanował podstawowe zasady użycia akcentu i w poszczególnych częściach mowy i potrafi je zastosować w wypowiedziach i czytanych tekstach;
- rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne w prostych tekstach pisanych.
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu pisemnego.
Kryteria oceniania wg skali ocen stosowanej w UAM:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. M. Wiatr-Kmieciak, S. Wujec, Вот и мы cz.1, Warszawa 2009.
2. Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... 28 уроков русского языка для начинающих, Санкт-Петербург, 2008.
3. A.Pado, Успех1, Warszawa, 2002.
4. С.Чернышов, Поехали – русский язык для взрослых, Санкт-Петербург 2002.
5. D. Dziewanowska, Грамматика без проблем, Warszawa 2005.
6. Н.Б. Караванова, Слушаем живую русскую речь, Москва 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: