Lektorat języka rosyjskiego / ukraińskiego 09-LJRU-24
Świat przyrody.
Zjawiska atmosferyczne, pogoda, pory roku, prognoza pogody
Wakacje, czas wolny.
Zakupy. Żywienie. Moda.
Nazwy podstawowych produktów żywnościowych, sklepów, działów sklepowych, przygotowywanie posiłków, nazwy lokali gastronomicznych, nazwy ubrań i dodatków, zwroty służące do wyrażania opinii na temat mody, impreza urodzinowa.
Człowiek.
Nazwy pozytywnych i negatywnych cech charakteru, słownictwo służące do opisu wyglądu zewnętrznego, uczuć i emocji, przyjaźń.
Sport. Zdrowie.
Dyscypliny sportowe, sprzęt i imprezy sportowe, zdrowy styl życia, podstawowe schorzenia, ich objawy, leczenie, wizyta u lekarza.
Elementy wiedzy o Rosji / Ukrainie
Słownictwo związane z zabytkami Rosji i Ukrainy
Rzeczownik: deklinacja, rodzaj, liczba, przypadek.
Artykulacja głosek języka rosyjskiego / ukraińskiego
Podstawowe modele akcentacyjne w poszczególnych częściach mowy:
Akcent stały i ruchomy w rzeczownikach, przymiotnikach, czasownikach i liczebnikach.
Podstawowe konstrukcje intonacyjne.
Przymiotnik: odmiana twardotematowa, miękkotematowa, mieszana; rodzaj; związek zgody przymiotnika z rzeczownikiem, stopniowanie.
Czasownik: koniugacja, czasy, tryby, aspekt.
Zaimek: osobowy, dzierżawczy, pytający, wskazujący, odmiana.
Liczebniki główne i porządkowe, odmiana.
Przyimki i wyrażenia przyimkowe.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
zna proste struktury leksykalno-gramatycznymi w zakresie tematów określonych w podstawie programowej
formułuje krótkie wypowiedzi ustne i pisemne poprawne pod względem fonetycznym, ortograficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym w zakresie tematów określonych w podstawie programowej
tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi ustnej, uwzględniającej: opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. określonych w podstawie programowej
tworzy tekst w postaci krótkiej wypowiedzi pisemnej, uwzględniającej: uwzględniającej: opisywanie ludzi, miejsc, przedmiotów, czynności, zjawisk itp. określonych w podstawie programowej
umie poprawnie napisać list prywatny, zaproszenie, pocztówkę
wykazuje się umiejętnością adekwatnego reagowania językowego w zakresie mówienia (uczestniczenie w prostej rozmowie, uzyskiwanie, udzielenie lub odmowa informacji, wyjaśnień, pozwoleń)
rozumie dłuższy tekst słuchany i potrafi: określić główną myśl i intencję autora, wyselekcjonować informacje, kontekst sytuacyjny, streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy
rozumie tekst czytany i potrafi: określić główną myśl i intencję autora, wyselekcjonować informacje, streścić tekst wg planu, z użyciem słów-kluczy
poprawnie czyta teksty i dialogi na głos, potrafi przeprowadzić nieprzygotowane wcześniej dialogi
opanował prawidłową artykulację głosek języka rosyjskiego
opanował podstawowe zasady użycia konstrukcji intonacyjnych w wypowiedziach ustnych oraz tekstach czytanych
opanował podstawowe zasady użycia akcentu i w poszczególnych częściach mowy i potrafi je zastosować w wypowiedziach i czytanych tekstach
rozumie i prawidłowo stosuje wprowadzone zasady gramatyczne, ortograficzne i interpunkcyjne w prostych tekstach pisanych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów)
- zaliczenie kolokwium semestralnego.
Kryteria oceniania wg skali ocen stosowanej w UAM:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Literatura dot. języka rosyjskiego:
M. Wiatr-Kmieciak, S. Wujec, Вот и мы cz.2, Warszawa 2009.
Л.В.Миллер, Л.В.Политова, И.Я.Рыбакова, Жили-были... базовый уровень, Санкт-Петербург, 2008.
A. Pado, Успех 1, Warszawa, 2002.
D. Dziewanowska, Грамматика без проблем, Warszawa 2005.
Literatura dot. języka ukraińskiego:
Huk I., Kawecka M., Podręcznik do nauki języka ukraińskiego, Lublin 2003.
Śpiwak J., Podręcznik do języka ukraińskiego, Warszawa 1996.
Белей О., Розмовляєте українською? Підручник української мови, Wrocław 2006.
Палінська О., Туркевич О., Крок-1, українська мова як іноземна. Початковий рівень, Львів 2011.
Русанівський В., Українсько-польський розмовник, Київ-Ірпінь 2004.
Ткачук Т. П., Практичний правопис української мови. 20 уроків грамотності, Тернопіль 2006.
Фролова Т. Д., Українська за 26 днів для тих, хто її не вивчав, Навчальний посібник, Київ 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: