Literatura jako medium dyskursu 09-LJMD-11
Wprowadzenie pojęcia pojęcia dyskursu oraz literatury jako systemu w obiegu dyskursów;
Literackość jako kategoria różnicująca typy tekstów i wypowiedzi;
Teoretyczne podstawy z analizy dyskursu;
Splatanie dyskursu naukowego z literackim w Fauście Wolfganga Goethego;
Dyskurs polityczny w prasie i w literaturze pięknej;
Dyskurs etyczny w literaturze i debacie publicznej;
Historiografia i dramat historyczny jako przykłady dyskursu na temat przeszłości;
Dojrzewanie w prozie i dramacie a psychoanaliza;
Autobiografia a biografia czyli dyskurs jednostki;
Dyskurs władzy w tekście literackim i naukowym;
Literatura a dyskurs teologiczny;
Pojęcie kanonu i jego funkcja.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
zna rodzaje i funkcje dyskursów, potrafi je wyszczególnić w odniesieniu do niemieckiego i polskiego obszaru językowego, potrafi analizować je w perspektywie komparatystycznej;
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie związku literatury pięknej niemieckiego i polskiego obszaru językowego z aktualnymi dyskursami naukowymi i in. w wybranych okresach historycznych i politycznych;
wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje z różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych) na temat analizy różnych typów dyskursu;
Potrafi krytycznie analizować dyskurs literacki na określony temat w odniesieniu do czasów współczesnych;
posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku niemieckim z odwołaniem do omawianych tekstów literackich i naukowych;
ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego niemieckiego obszaru językowego;
przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa w debacie publicznej.
Kryteria oceniania
Referat (ocena formująca: zaliczenie):
Właściwa struktura i argumentacja, poprawność językowa
Pisemna praca zaliczeniowa, np. praca semestralna (temat zaproponowany przez wykładowcę lub do wyboru studentki )
Zgodność z tematem, właściwy dobór źródeł, poprawny zapis bibliograficzny, właściwa struktura i argumentacja, dobór adekwatnych środków językowych, poprawność językowa.
Literatura
Teksty podane w punkcie Treści kształcenia (Pełny opis), a ponadto:
Ludwik Fleck: Über die Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache. Frankfurt am Main 1986;
Hans Magnus Enzensberger: Literatur als Institution oder Der Alka-Seltzer-Effekt. In: H.M.E.: Mittelmaß und Wahn. Gesammelte Zerstreuungen. Frankfurt am Main 1988, S. 42-52;
Ina Schabert: Das Literarische als Differenzkategorie. In: K. Röttger, H. Paul (Hg.): Differenzen in der Geschlechterdifferenz. Berlin 1999;
wybrane teksty literackie z różnych epok.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: