Historia literatury rumuńskiej 09-LITRUM-66
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Warunki społeczno-polityczne i instytucje życia literackiego i kulturalnego w Rumunii XX w.
2/ Poetyka dyskursu (auto)biograficznego
3/ Epistolografia - Dziennik - Pamiętnik: cechy poetyki
4/ Vasile Alecsandri - Ion Ghica. Dinu - Nelli Pillat: perspektywa komparatystyczna
5/ Mihail Sebastian - Jurnal
6/ Emil Cioran - Caietele
7/ Paul Goma - Eugen Ionescu: dziejopisarstwo emigracyjne
8/ Horia-Roman Patapievici - Gabriel Liiceanu: dziennik dnia dzisiejszego
9/ Dzieje pamiętnikarstwa rumuńskiego oraz jego współczesność
10/ Regina Maria: Povestea vieţii mele; Memorii. Nicolae Steinhardt - Jurnalul fericirii. Valeriu Anania - Memorii
11/ (Auto)biografia wobec fikcji literackiej
12/ Eugen Lovinescu: Mite; Bălăuca
13/ Norman Manea: Întoarcerea huliganului
14/ (Auto)biografia - fikcja literacka - proza fantastyczna: Mircea Eliade - Vasile Voiculescu
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ charakteryzuje wybrane utwory literatury rumuńskiej XX w. w kontekście kultury i sztuki epoki
2/ charakteryzuje najważniejsze nurty estetyczne i ideowe w Rumunii XX w.
3/ objaśnia współzależności między literaturą i sztuką a sytuacją historyczną i warunkami polityczno-społecznymi XX-wiecznej Rumunii
4/ definiuje specyfikę poszczególnych gatunków literackich, nazywa i charakteryzuje figury retoryczne w tekście literackim; określa wymowę ideologiczną utworu
5/ pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, muzyką, architekturą)
6/ prawidłowo dobiera bibliografię do opracowywanego tematu
7/ wypowiada się poprawnie w języku rumuńskim na obszarze literatury, sztuk plastycznych, muzyki i filmu; stosuje w wypowiedzi figury retoryczne, takie jak metafora, personifikacja, pytanie retoryczne, ironia, gra słów.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach
- ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć
- prace pisemne – sprawdzające wiedzę
Literatura
1/ Braga M., Recursul la tradiţie, Ed. Dacia, Cluj-Napoca 1987
2/ Călinescu G., Istoria literaturii române de la origini până în prezent, Ed. Minerva, Bucureşti 1982
3/ Dan Pavel S., Proza fantastică românească, Ed. Minerva, Bucureşti 1975
4/ Manolescu N., Istoria critică a literaturii române, Paralela 45, Piteşti 2008
5/ Munteanu B., Panorama literaturii române, Enterprises, Inc. şi Ed. Crater, Cleveland 1996
6/ Ornea Z., Anii treizeci. Extrema dreaptă românească, Ed. Fundaţiei Culturale Române, Bucureşti 1995
7/ Ţeposu Radu G., Viaţa şi opiniile personajelor, Cartea Românească, Bucureşti 1983
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: