Historia literatury rumuńskiej 09-LITRUM-26
Zajęcia obejmują swoim programem następujące zagadnienia: specyfika czynników warunkujących rozwój kultury rumuńskiej ze szczególnym uwzględnieniem literatury; historiografia średniowiecznej Mołdawii w języku starosłowiańskim; rozwój druku na ziemiach rumuńskich
średniowieczna literatura rumuńska o charakterze dydaktycznym i religijnym; średniowieczne opowieści ludowe
działalność kulturalna metropolitów mołdawskich i wołoskich
kroniki mołdawskie i wołoskie w języku rumuńskim
początki poezji rumuńskiej; twórczość Nicolae Milescu i Dymitra Cantemira; działalność tzw. „szkoły siedmiogrodzkiej”; barokowa poezja rumuńska; elementy preromantyczne w balladzie „Zburătorul” Iona Heliade Rădulescu; „Cântarea României” jako wyraz idei wolnościowych; satyryczna twórczość Grigore Alexandrescu
liryczna i komediowa twórczość Vasile Alecsandriego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ charakteryzuje warunki i kierunki rozwoju literatury rumuńskiej w okresie średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia
2/ wymienia największe osobowości literackie okresów średniowiecza, renesansu, baroku i oświecenia oraz powstałe w tym czasie dzieła
3/ rozumie i wyjaśnia związki między literaturą rumuńską omawianego okresu a literaturami innych krajów europejskich, w tym Polski
4/ dokonuje analizy omawianych utworów literackich zarówno pod względem treści, jak i zastosowanych środków wyrazu
5/ wskazuje cechy charakterystyczne poszczególnych gatunków literackich
6/ rozumie złożoność i wielokulturowy charakter literatury rumuńskiej
7/ dokonuje własnej interpretacji omawianych utworów literackich
8/ podejmuje dyskusję w grupie na temat omawianych utworów wyrażając i uzasadniając swoje poglądy w oparciu o stosowne fragmenty tekstów
9/ korzysta ze źródeł literaturowych, także w języku rumuńskim.
Kryteria oceniania
Ocenianie formujące: aktywne uczestnictwo w konwersatoriach; sprawdzenie umiejętności wyrażania własnej interpretacji omawianych utworów literackich; dyskusja podczas konwersatorium.
Ocenianie podsumowujące: sprawdzian pisemny wiedzy.
Literatura
1) Alecsandri Vasile, „Comedii”, Minerva, Bucureşti, 1984.
2) Alecsandri Vasile, „Poezii”, Editura pentru literatură, Bucureşti, 1961.
3) Alexandrescu Grigore, „Poezii”, Minerva, Bucureşti, 1972.
4) Budai-Deleanu Ion, „Ţiganiada”, Editura tineretului, Bucureşti, 1965.
5) Călinescu George, „Istoria literaturii române”, Editura pentru literatură, Bucureşti, 1968.
6) Heliade-Rădulescu Ion, "Poezii”, Editura pentru literatură, Bucureşti, 1967.
7) Manolescu Nicolae (red.), „Primii noştri poeţi”, Editura tineretului, Bucureşti, 1964.
8) Micu Dumitru, „Scurtă istorie a literaturii române, vol. I”, Iriana, Bucureşti, 1994.
9) Pann Anton, „Povestea Vorbii”, Minerva, Bucureşti, 1975.
10) Piru Alexandru, „Istoria literaturii române”, vol. I-II, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti 1970.
11) Russo Alecu, „Cîntarea României”, Editura pentru literatură, Bucureşti, 1969
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: