Literatura i kultura Włoch 09-LITKULWŁ-56
Przedmiot obejmuje omówienie następujących zagadnień:
Neoklasycyzm: charakterystyka nurtu literackiego i artystycznego, postać i poezja Vincenzo Montiego
Preromantyzm – twórczość Ugo Foscolo
Romantyzm – poezja Leopardiego i poezja dialektalna G.G. Belliego
Romantyzm – proza: powieść historyczna, patriotyczna, wspomnieniowa (Alessandro Manzoni, Silvio Pellico, Ippolito Nievo)
Scapigliatura – poezja buntowników
Weryzm – geneza, przesłanki i innowacje literackie
Weryzm – twórczość Giovanniego Vergi
Weryzm – twórczość Luigi Capuany
Twórczość Giosue’ Carducciego
Literatura dla dzieci – Carlo Collodi, Edoardo D’Amicis
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- potrafi wymienić i scharakteryzować główne prądy literackie we Włoszech w XIX wieku
- wymienia i charakteryzuje głównych przedstawicieli literatury włoskiego Neoklasycyzmu, Romantyzmu, Scapigliatury i Weryzmu
- charakteryzuje i podsumowuje procesy historyczne i kulturowe wpływające na rozwój literatury włoskiej w XIX wieku
- rozpoznaje i charakteryzuje gatunki, formy i style literackie typowe dla poszczególnych nurtów epok
- określa i interpretuje motywy i treści typowe dla literatury poszczególnych nurtów dziewiętnastowiecznej literatury włoskiej
- rozumie i dostrzega relacje pomiędzy ewolucją form i treści literackich a historyczno-kulturowym kontekstem
- analizuje i interpretuje dziewiętnastowieczne teksty literackie
- wykazuje wrażliwość na odmienną od współczesnej stylistykę i język
- jest zdolny do wygłaszania indywidualnych opinii i interpretacji
- ma świadomość znaczenia i miejsca literatury włoskiej w dziejach dziewiętnastowiecznej literatury i kultury europejskiej
Kryteria oceniania
Wykład z treści historyczno – literacko kulturowych, analiza tekstu literackiego, opracowywanie zagadnień w grupach, dyskusja, multimedialne prezentacje przygotowywane przez studentów.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach
- analizy, prezentacje (wykonywane samodzielne i w grupach)
- umiejętność krytycznego spojrzenia na czytane teksty
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
Literatura
1) Giulio Ferroni, Storia della letteratura italiana, Dall’Ottocento al Novecento, Einaudi, 1995.
2) Giulio Ferroni, Storia della letteratura italiana, Il Novecento, Einaud¬i, 1995.
3) Historia literatury włoskiej, tom 2, red. Halina Kralowa, Joanna Ugniewska, Krzysztof Żaboklicki, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa, 2002.
4) Tylusińska A., Ugniewska J., Włochy w czasach romantyzmu, DiG, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: