Literatura i kultura Włoch: Barok, Klasycyzm, Oświecenie 09-LIKITAL-46
Na kurs składają się następujące bloki tematyczne:
- Poetyka Seicenta. E. Tesauro, G.B. Marino. Wpływ marynizmu na poezję europejską.
- Początki prozy naukowej. Galileo Galilei.
- Proza filozoficzna: G. Bruno, T. Campanella. Utopia w historii literatury. G. Vico.
- Ewolucja włoskiej nowelistyki. G.B. Basile.
- Akademie we Włoszech. Arkadia. Początki melodramatu i opery.
- Teatr: od commedia dell’arte do Goldoniego i Alfieriego.
- Filozofia i obyczajowość Oświecenia: Genovesi, Verri, Beccaria, Parini. Rola gazet.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- posługuje się terminologią z zakresu literaturoznawstwa, rozpoznaje gatunki, style, formy literackie charakterystyczne dla włoskiego Baroku i Oświecenia
- potrafi scharakteryzować główne prądy literackie we Włoszech w okresie XVII i XVIII w. i ma świadomość ich związku z kulturą europejską
- potrafi scharakteryzować twórczość czołowych przedstawicieli kultury włoskiej (z wyjątkiem sztuk wizualnych, będących przedmiotem osobnego wykładu) tworzących w okresie XVII i XVIII w. i potrafi ich ze sobą porównać
- potrafi wskazać przyczyny i przebieg procesów historycznych i społecznych wpływających na rozwój włoskiej kultury w XVII i XVIII w.
- potrafi zanalizować tekst literacki i zinterpretować go w odniesieniu do szerokiego kontekstu historycznokulturowego
- sprawnie posługuje się zasobami elektronicznymi, słownikami i innymi narzędziami pomocnymi w wyszukiwaniu i zrozumieniu dawnych tekstów włoskich
- jest zdolny do wygłaszania indywidualnych opinii i interpretacji, potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów
Kryteria oceniania
Metody:
Wykład z treści historyczno-kulturowych, wspólna lektura, analiza i interpretacja tekstu źródłowego, dyskusja w grupie, prezentacja multimedialna, śródsemestralne sprawdziany.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach;
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;
- znajomość literatury, terminologii;
- weryfikacja wiedzy i umiejętności poprzez sprawdziany cząstkowe i podsumowujące.
Literatura
Lektury:
- Giambattista Basile, Lo cunto de li cunti (wybór)
- Giovan Battista Marino, La lira (wybór) e L’Adone (fragmenty)
- Galileo Galilei, Il saggiatore (fragmenty)
- Tommaso Campanella, La città del Sole
- Giordano Bruno, Il candelaio
- Carlo Goldoni, Il teatro comico; Il servitore dei due padroni; La locandiera
- Giambattista Vico, La scienza nuova (fragmenty)
- Pietro Verri, Osservazioni sulla tortura
- Cesare Beccaria, Dei delitti e delle pene (fragmenty)
- Giuseppe Parini, Il Giorno (fragmenty)
- Vittorio Alfieri, Saul
Polecane podręczniki i opracowania:
Kralowa H., Salwa P., Ugniewska J., Żaboklicki K., Historia literatury włoskiej, Warszawa, Semper, 1997.
Ferroni G., Storia della letteratura italiana, Milano, Einaudi, 1995.
Ceserani R., De Federicis L., Il materiale e l’immaginario, Torino, Loescher, 1994.
Consoli D., Dall’Arcadia all’illuminismo, Bologna, Cappelli, 1972.
Guglielmino S., Grosser H., Il sistema letterario, MIlano, Principato, 1988
Miszalska J., Surma-Gawłowska M., Historia teatru i dramatu włoskiego, Kraków, Universitas, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: