Literatura hiszpańska IV (I połowa XX w.) 09-LH4-6LH-44
Treści kształcenia:
Warunki społeczno-polityczne i instytucje życia literackiego i kulturalnego w Hiszpanii w okresie pierwszej połowy XX wieku (z głównym nastawieniem na wydarzenia mające miejsce do rozpoczęcia Wojny Domowej z 1936r.)
Charakterystyka Pokolenia ’98 i/versus Modernizm
Specyfika hiszpańskiej prozy narracyjnej: powieść, krótsze formy narracyjne (Niebla Miguela de Unamuno, Blanco en azul y otros cuentos Azorína, Platero y yo Juana Ramóna Jiméneza) i proza nienarracyjna (Greguerías Ramóna Gómeza de la Serny)
Dramat modernistyczny i esperpento R. Valle Inclána, wymiar estetyczny i społeczny Luces de Bohemia
Eseistyka Miguela de Unamuno i José Ortegui y Gasseta
Poezja i poeci: intymizm, pejzaż i wymiar społeczny poezji Antonia Machado, estetyka modernistyczna poezji Juana Ramóna Jiméneza
Charakterystyka Pokolenia ´27 i/versus artystyczne ruchy awangardy w Hiszpanii
Poezja i poeci Pokolenia ’27: Federico García Lorca, Rafael Alberti, Luis Cernuda, Jorge Guillén, Vicente Aleixandre, Manuel Altolaguirre, Pedro Salinas, Gerardo Diego, Juan José Domenchina, Dámaso Alonso, Emilio Prados, León Felipe
Pisarki, poetki i artystki Pokolenia ’27, „las sinsombreso”: María Zambrano, Concha Espina, María Teresa León, María Enciso, María de la O Lejárraga, Zenobia Camprubí Aymar
Teatr i dramat Federico Garcíi Lorci, nowatorstwo zabiegów dramatycznych i tematyka kobieca na podstawie Bodas de sangre (Krwawych godów) i La casa de Bernarda Alba (Domu Bernardy Alby)
Hiszpańska poezja i ruchy awangardy: ultraizm, kreacjonizm, futuryzm, dadaizm i kubizm
Malarstwo, kino i muzyka awangardy: Pablo Picasso, Salvador Dalí, Maruja Mallo, Luis Buñuel, Manuel de Falla
Wojna domowa 1936-39 i jej konsekwencje dla instytucji i życia kulturalnego i artystycznego w Hiszpanii, a także społeczno-politycznego wymiaru życia w kraju.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
- zna i rozumie procesy historyczno-literackie i artystyczne zachodzące w pierwszej połowie XXw. w Hiszpanii
- charakteryzuje najważniejsze nurty estetyczne i ideowe w Hiszpanii w pierwszej połowie XXw.
- zna i potrafi scharakteryzować wybrane utwory literatury hiszpańskiej pierwszej połowy XXw. w kontekście kultury i sztuki epoki, a także potrafi wyjaśnić ich znaczenie dla rozwoju literatury hiszpańskiej
- zna i poprawnie stosuje omówione terminy literaturoznawcze, zna metody badawcze i interpretacyjne, definiuje specyfikę poszczególnych gatunków literackich, określa wymowę ideologiczną utworu
- pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, teatrem, muzyką, architekturą)
- potrafi poprawnie korzystać ze źródeł literaturowych
- wypowiada się (ustnie i pisemnie) kompleksowo w języku hiszpańskim w zakresie literatury, sztuk plastycznych i muzyki, potrafi budować porównania i obrazować swoje wypowiedzi
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny; od semestru letniego 2021r. - egzamin ustny
Kolokwium pisemne
Ćwiczenia analityczne i teoretyczne na wybranych tekstach na zajęciach
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne..
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
ABELLÁN, José Luis. Historia crítica del pensamiento español. Madrid: Espasa Calpe.
ALBORG, J.L (1996 / 1999). Historia de literatura española, vol. V/IV/III. Madrid: Gredos.
ESTÉBANEZ CALDERÓN, D. (1996). Diccionario de términos literarios. Madrid: Alianza.
FERRERAS, J.I. (1990). La novela en el siglo XIX (desde 1868). Madrid: Taurus.
GUILLÉN, Claudio (2006). De leyendas y lecciones. Siglos XIX, XX y XXI. Barcelona: Crítica, Letras de Humanidad.
GULLÓN, R (1993). Diccionario de literatura española e hispanoamericana. Madrid: Alianza.
MAINER, José-Carlos (2009 [1981]). La Edad de Plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural. Madrid: Cátdera.
MAINER, José-Carlos (2010). Historia de literatura española, vol.6 “Modernidad y nacionalismo 1900-1939”. Madrid: Crítica.
MARCHESE, A., J. FORRADELLAS (2000). Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria. Barcelona: Ariel.
NAVARRO DURÁN, R., (1995). La mirada al texto. Comentario de textos literarios. Barcelona: Ariel.
PEDRAZA JIMÉNEZ, F. B., M. RODRÍGUEZ CÁCERES (2002). Las épocas de la literatura española. Barcelona: Ariel.
RICO, F. (Ed.) (1980). Historia y crítica de la literatura española. T. 6/7. Barcelona: Crítica.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: