Literatura hiszpańska III (XIX w.) 09-LH3-5LH-34
Warunki społeczno-polityczne i instytucje życia literackiego i kulturalnego w Hiszpanii w okresie Romantyzmu
Malarstwo i grafika Francisco de Goya y Lucientes na tle wydarzeń historycznych i tendencji estetycznych epoki
Specyfika hiszpańskiej prozy z gatunku „cuadro de costumbres” - najważniejsi pisarze i podstawowe teksty ze szczególnym uwzględnieniem Mariano José de Larry
Romantyczny dramat i teatr hiszpański - – wymiar estetyczny i społeczny
Mit don Juana w teatrze i narracyjnej poezji hiszpańskiej XIXw (Don Juan Tenorio José Zorrilli, Estudiante de Salamanca JoseéEsproncedy)
Twórczość Gustavo Adolfo Bécquera: ze szczególnym nastawieniem na legendy, elementy fantastyczności, poziomy narracji
Postaci kobiece w literaturze hiszpańskiego Romantyzmu: podsumowanie i perspektywa genderowa
Warunki społeczno-polityczne i instytucje życia literackiego i kulturalnego w Hiszpanii w okresie w drugiej połowie XIX wieku
Charakterystyka ogólna hiszpańskiej powieści pre/realsiycznej i naturalistycznej
Realizm estetyzujący i środki literackie Juana Valery na przykładzie powieści „Pepity Jiménez”
„Regentka” Leopoldo Alasa Clarína – opus magnum hiszpańskiego realizmu (tematyczne i konstrukcyjne kody powieści, innowatorskie zabiegi narracyjne, środki literackie, intertekstualne dialogi „Regentki” ze współczesną filmografią)
Historyczne i społeczne narracje powieściowe Benito Peréza Galdósa
Postaci kobiece w literaturze hiszpańskiego pre/realizmu i naturalizmu: podsumowanie i perspektywa genderowa
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna i rozumie procesy historyczno-literackie i artystyczne zachodzące w XIX wiecznej Hiszpanii
charakteryzuje najważniejsze nurty estetyczne i ideowe w Hiszpanii XIXw.
zna i potrafi scharakteryzować wybrane utwory literatury hiszpańskiej XIXw. w kontekście kultury i sztuki epoki, a także potrafi wyjaśnić ich znaczenie dla rozwoju literatury hiszpańskiej
zna i poprawnie stosuje omówione terminy literaturoznawcze, zna metody badawcze i interpretacyjne, definiuje specyfikę poszczególnych gatunków literackich, określa wymowę ideologiczną utworu
pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, teatrem i muzyką)
Potrafi poprawnie korzystać ze źródeł literaturowych
wypowiada się (ustnie i pisemnie) kompleksowo w języku hiszpańskim w zakresie literatury, sztuk plastycznych i muzyki, potrafi budować porównania i obrazować swoje wypowiedzi
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny
Kolokwium pisemne
Ćwiczenia analityczne i teoretyczne na wybranych tekstach na zajęciach
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
- ABELLÁN, J.L. (1986). Historia crítica del pensamiento español. Madrid: Espasa Calpe.
- ALBORG, J.L (1981). Historia de literatura española, vol. IV. Madrid: Gredos.
- ALONSO, C. (2010). Hisotria de la literatura españolai (dir. C. Mainer), t.5: Hacia una literatura nacional 1808-1898. Barcelona: Crítica.
- ARGULLOL, R. (1999). El Héroe y el Único. El espíritu trágico del Romanticismo. Madrid: Taurus.
- BERLIN, I. (2004). Korzenie romantyzmu. Poznań: Zysk i S-ka.
- ESTÉBANEZ CALDERÓN, D. (1996). Diccionario de términos literarios. Madrid: Alianza.
- FERRERAS, J.I. (1988). La novela en el siglo XIX (hasta 1868). Madrid: Taurus.
- _______ (1990). La novela en el siglo XIX (desde 1868). Madrid: Taurus.
- GŁOWIŃSKI, M. (1968). “Powieść i autorytety”. W Porządek, chaos, znaczenie. Warszawa: PIW.
- GULLÓN, R (1993). Diccionario de literatura española e hispanoamericana. Madrid: Alianza.
- LLORENS, V. (1989). El romanticismo español. Madrid: Castalia.
- MARCHESE, A., J. FORRADELLAS (2000). Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria. Barcelona: Ariel.
- RICO, F. (Ed.) (1980), Historia y crítica de la literatura española. T. 5/6. Barcelona: Crítica.
- PEDRAZA JIMÉNEZ, F. B., M. RODRÍGUEZ CÁCERES (2002). Las épocas de la literatura española. Barcelona: Ariel.
- PEDRAZA JIMÉNEZ, F. B., M. RODRÍGUEZ CÁCERES (1983). Manual de literatura española. VII. Época del Realismo. Tafalla (Navarra): Cénlit.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: