Język nowożytny zaaw. język baskijski 09-LEKTBASKH-14
Pogłębianie znajomości struktury zdań złożonych, czasowniki i zdania warunkowe.
Czasowniki: ahalera, tryb rozkazujący.
Słownictwo: przedstawienie sposobu tworzenia nowych słów według gramatyki i możliwości języka baskijskiego, posługując się przedrostkami, przyrostkami, międzyrostkami, wrostkami i zrostkami.
Język pisemny: redagowanie dłuższych tekstów pisemnych wykorzystując słownictwo i gramatykę, objętych treściami kształcenia (listy, opisy, eseje). Argumentowanie i wyrażanie opinii.
Język ustny: wykonuje ćwiczenia w formie dyskusji, wykorzystuje słownictwo i gramatykę objętą treściami kształcenia (opisuje, wydaje polecenia i wyraża opinię). Wykonanie prezentacji dotyczącej kultury baskijskiej.
Czytanie wiadomości, tekstów specjalizacyjnych i literackich.
Słuchanie: ćwiczenia dostosowane do poziomu 2 (HABE): rozmowy, teksty informacyjne, opisy, itd.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po potwierdzeniu efektow uczenia student potrafi:
1/ Formułować w mowie i piśmie struktury gramatyczne i pragmatyczne stosowne do poziomu 2. Maila HABE (B1).
2/ Objaśnić i scharakteryzować cechy i informacje o kulturze baskijskiej, wymienić najważniejsze epoki kulturalne, i przeanalizować aktualną sytuację społeczeństwa, a także problemy polityczne.
3/ Używać w języku ustnym i pisemnym zdania złożone i wszystkie czasowniki posiłkowe płynnie oraz tryb rozkazujący, rozpoznaje tryb warunkowy.
4/ Wypowiedzieć się ustnie płynnie w języku baskijskim, potrafi przedstawić swoją opinię przez 3 lub 4 minuty na dany temat, najpierw go prezentując, a potem podając własną opinię.
5/ Zrozumieć teksty języka baskijskiego pod względem gramatycznym i pragmatycznym: np. teksty informacyjne, literackie, eseje o kulturze.
6/ Sformułować teksty pisemne w odpowiedniej formie (listu, eseju) posługując się zdaniami złożonymi i wszystkimi czasownikami posiłkowymi, także argumentując i starając się o poprawne użycia języka.
7/ Zrozumieć sposób powstania nowych słów według gramatyki baskijskiej i różnicę między przedrostkiem, przyrostkiem, międzyrostkiem, wrostkiem i zrostkiem.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- prace domowe;
- weryfikacja wiedzy i umiejętności w postaci sprawdzianów cząstkowych i podsumowujących.
Literatura
Podstawowa:
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 4- ikaslearen liburua IKA, 2007
Urruzola Arratibel, B i Illarramendi Irure, M Hitzetik hortzera 5- ikaslearen liburua IKA, 2007
Larrauri, N i Arteta, A, A Aditu! 2 Labayru Ikastegia, 2009
Iriondo, Nerea Idatziz idatzi Elkar, 2009
Materiały HABE 2. maila, znajdujące się w www.ikasten.ikasbil.net.
Teksty z gazety Berria, czasopismo Argia i literatura do wyboru.
Dodatkowa:
Ilari Zubiri Euskal Gramatika Osoa , Didaktiker, 2000.
Ilari Zubiri Gramática didáctica del euskera , Didaktiker, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: