Literatura duńska 09-LDU-44
Przedstawienie profilu twórczości Karen Blixen na tle epoki i w odniesieniu do źródeł inspiracji gatunkowych i tematycznych oraz lektura, analiza i interpretacja kilku utworów/fragmentów utworów pisarki
Prezentacja tendencji o charakterze krytyki społecznej, typowych dla lat 50. oraz dyskusja na temat przeczytanych utworów z nawiązaniem do utworów literackich o podobnym charakterze, czytanych przez studentów w poprzednich semestrach
Przedstawienie trendu modernistycznego lat 50. ze szczególnym uwzględnieniem trendu tzw. dziwnych opowiadaczy, prezentacja genezy zjawiska oraz jego najważniejszych twórców i utworów
Lektura wybranych dzieł najważniejszych modernistów duńskich lat 50. ze szczególnym naciskiem na trend naturalistyczny i abstrakcyjny oraz dyskusja w grupie na temat przeczytanych utworów oraz ich specyfiki gatunkowej
Charakterystyka zjawiska poezji systemowej, typowej dla lat 60. XX w., przedstawienie głównych twórców tego trendu oraz lektura i analiza kluczowych utworów poetyckich epoki
Prezentacja tendencji neorealistycznych lat 60. i początku lat 70. w Danii, charakterystyka profilu twórczości głównych przedstawicieli trendu, lektura wybranych dzieł literackich w języku duńskim oraz dyskusja w grupie na temat problematyki poruszanej w przeczytanych utworach
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi samodzielnie napisać pracę o charakterze eseju argumentacyjnego (średnia długość 5-6 znormalizowanych stron A4) w języku duńskim na jeden z podanych tematów z literatury duńskiej, samodzielnie wyszukując właściwą literaturę krytyczną, i wykonać w sposób prawidłowy przypisy oraz listę bibliograficzną
Umie samodzielnie przygotować obszerną i wyczerpującą prezentację ustną w języku duńskim na temat danego trendu literackiego oraz profilu pisarzy w nim tworzących, korzystając z samodzielnie zidentyfikowanych źródeł i materiałów
Zna problematykę, nazwiska autorów, tytuły prac oraz trendy literatury duńskiej lat 1950-1975 oraz wskazuje korelacje między zjawiskami literackimi a zjawiskami społecznymi w Danii lat 1950-75
Czyta w języku duńskim teksty literatury pięknej o zróżnicowanym poziomie trudności językowej i objętości oraz wybrane teksty krytyczne, posługując się sporadycznie słownikami standardowymi oraz historycznymi w wersji książkowej i elektronicznej
Dyskutuje w języku duńskim z pozostałymi osobami z grupy oraz z wykładowcą na temat omawianych w trakcie kursu utworów oraz trendów literackich, interpretuje omawiane utwory literackie, posługując się terminologią literaturoznawczą w języku duńskim, i analizuje przeczytane utwory pod względem formalnym i w perspektywie diachronicznej
Wymienia teorie literackie istotne dla literatury duńskiej lat 1950-1975 oraz wskazuje utwory literackie, które można do nich przyporządkować
Posługuje się w miarę swobodnie warsztatem pojęciowym w języku duńskim z zakresu literaturoznawstwa oraz stosuje niektóre modele teoretycznoliterackie do analizy i interpretacji poszczególnych utworów
Kryteria oceniania
Dyskusje, wykład, czytanie wskazanej lektury, wyszukiwanie przez studenta literatury krytycznej w celu napisania pracy egzaminacyjnej
Prezentacje studentów, omówienie prezentacji w grupie
Wykład, prezentacje studentów, analiza tekstów literackich, e-learning, wyszukiwanie materiałów krytycznych
Wykład, prezentacje studentów, lektura i analiza tekstów literackich i krytycznych, e-learning
Dyskusje nad analizą tekstów literackich i krytycznych oraz prezentacjami studentów
Wykład, prezentacje studentów, samodzielne wyszukiwanie materiałów, e-learning
Wykład, dyskusja w grupach, praca egzaminacyjna w formie eseju
Kryteria oceny
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Bredsdorff, Thomas. Sære fortællere, Gyldendal 1967
Bryld , Carl Johan (red.). Dansk litteratur fra runer til graffiti, Systime 1999
Brøndsted, Martin; Møller Kristensen, Steffen. Danmarks litteratur, Gyldendal 1968
Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens tilgange, Systime 2009
Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens veje, Systime 2001
Fischer Hansen, Ib (red.). Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1987
Mai, Anne-Marie. Hvor litteraturen finder sted. Bind 1-2, Gyldendal 2010
Mortensen, Klaus P. Litteraturens stemmer, Systime 2009
www.litteratursiden.dk, www.denstoredanske.dk, www.ordnet.dk/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: