Literatura duńska 09-LDU-34
Przedstawienie istoty i zakresu duńskich tendencji ekspresjonistycznych i futurystycznych, ich twórców oraz wybranych utworów lirycznych, a także lektura artykułu programowego duńskich ekspresjonistów
Prezentacja duńskiej twórczości komunistycznej i socjalistycznej okresu międzywojennego, najistotniejszych pisarzy i utworów epoki oraz dyskusja na temat przeczytanych utworów z nawiązaniem do utworów literackich o podobnym charakterze, czytanych przez studentów w poprzednich semestrach
Przedstawienie trendu tzw. literatury mieszczańskiej oraz egzystencjalnej lat międzywojennych w Danii, najważniejszych twórców i utworów tej tendencji, dyskusja w grupie nad problematyką zawartą w przeczytanych utworach oraz ich analiza pod względem formalnym
Prezentacja różnych postaci duńskiej poezji wojennej na tle historycznych i społecznych wydarzeń epoki, dyskusja w grupie nad problematyką dzieł oraz stylistyką i kompozycją przeczytanych utworów lirycznych
Charakterystyka zjawiska powojennej poezji kręgu Heretiki, lektura artykułu programowego ugrupowania, wybranych dzieł poszczególnych twórców oraz dyskusja w grupie nad znaczeniem i genezą zaistnienia tego specyficznego trendu
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi samodzielnie napisać pracę o charakterze eseju argumentacyjnego (średnia długość 3-4 znormalizowane strony A4) w języku duńskim na jeden z podanych tematów z literatury duńskiej, samodzielnie wyszukując właściwą literaturę krytyczną, i wykonać w sposób prawidłowy przypisy oraz listę bibliograficzną
Umie samodzielnie przygotować obszerną i wyczerpującą prezentację ustną w języku duńskim na temat danego trendu literackiego oraz profilu pisarzy w nim tworzących, korzystając w razie potrzeby ze wsparcia wykładowcy
Zna problematykę, nazwiska autorów, tytuły prac oraz trendy literatury duńskiej lat 1910-1950 oraz wskazuje korelacje między zjawiskami literackimi a sytuacją społeczną w Danii 1. połowy XX w. oraz wydarzeniami historycznymi tego okresu
Czyta w języku duńskim teksty literatury pięknej o śtedniozaawansowanym poziomie trudności językowej i oraz pojedyncze teksty krytyczne, posługując się sporadycznie słownikami standardowymi oraz historycznymi w wersji książkowej i elektronicznej
Dyskutuje w języku duńskim z pozostałymi osobami z grupy oraz z wykładowcą na temat omawianych w trakcie kursu utworów oraz trendów literackich, interpretuje omawiane utwory literackie i analizuje je pod względem formalnym i w perspektywie diachronicznej
Wymienia teorie literackie istotne dla literatury duńskiej lat 1910-1950 oraz wskazuje utwory literackie, które można do nich przyporządkować
Posługuje się w miarę swobodnie warsztatem pojęciowym w języku duńskim z zakresu literaturoznawstwa
Kryteria oceniania
Dyskusje, wykład, czytanie wskazanej lektury, wyszukiwanie przez studenta literatury krytycznej w celu napisania pracy zaliczeniowej F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: praca zaliczeniowa w formie eseju dotyczącego jednej lub kilku treści
Prezentacje studentów, omówienie prezentacji w grupie F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
Wykład, prezentacje studentów, analiza tekstów literackich, e-learning, wyszukiwanie materiałów krytycznych F: dyskusja w grupie, ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji
P: praca zaliczeniowa w formie testowej
Wykład, prezentacje studentów, lektura i analiza tekstów literackich i krytycznych, e-learning F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: praca zaliczeniowa w formie testowej
Dyskusje nad analizą tekstów literackich i krytycznych oraz prezentacjami studentów F: dyskusja w grupie, ocena przygotowania prezentacji oraz dyskusji
P: praca zaliczeniowa w formie testowej
Kryteria oceny
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Bryld , Carl Johan (red.). Dansk litteratur fra runer til graffiti, Systime 1999
Brøndsted, Martin; Møller Kristensen, Steffen. Danmarks litteratur, Gyldendal 1968
Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens tilgange, Systime 2009
Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens veje, Systime 2001
Fischer Hansen, Ib (red.). Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1987
Mai, Anne-Marie. Hvor litteraturen finder sted. Bind 1-2, Gyldendal 2010
Mortensen, Klaus P. Litteraturens stemmer, Systime 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: