Literatura duńska 09-LDU-24
Skrótowe przedstawienie głównych kręgów tematycznych duńskiego romantyzmu, jego twórców oraz analiza dwóch reprezentatywnych utworów literackich z tej epoki
Przedstawienie najistotniejszych trendów literackich w Danii w okresie tzw. przełomu współczesnego oraz zaprezentowanie profilu najważniejszych twórców epoki
Lektura w języku duńskim tekstu krytycznego z okresu przełomu współczesnego, utworów prozatorskich najwybitniejszych duńskich pisarzy naturalistycznych oraz dyskusja w grupie nad problematyką zawartą w utworach
Prezentacja w języku duńskim zjawiska tzw. realizmu kopenhaskiego, profilu twórczości najważniejszych pisarzy tego kręgu oraz dyskusja w grupie nad problematyką, stylistyką i kompozycją przeczytanych nowel
Prezentacja charakterystyki duńskiego symbolizmu oraz analiza i interpretacja w grupie wybranych utworów lirycznych epoki oraz artykułu programowego duńskich symbolistów
Przedstawienie na przykładzie wybranych utworów prozatorskich trendu impresjonistycznego oraz dyskusja w grupie nad ich problematyką i kompozycją
Charakterystyka i dyskusja nad fenomenem oraz genezą realizmu jutlandzkiego w duńskiej prozie i poezji przełomu wieków XIX i XX na podstawie wybranych utworów
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi samodzielnie napisać pracę eseistyczną (średnia długość 3-4 znormalizowane strony A4) w języku duńskim na podany temat z literatury duńskiej, samodzielnie wyszukując właściwą literaturę krytyczną i wykonać w sposób prawidłowy przypisy oraz listę bibliograficzną
Umie samodzielnie przygotować prezentację ustną w języku duńskim pod kierunkiem wykładowcy na temat profilu twórczości danego pisarza na tle epoki, w której tworzył
Zna podstawową problematykę, nazwiska autorów, tytuły prac oraz trendy literatury duńskiej lat 1870-1910 oraz wskazuje podstawowe korelacje między zjawiskami literackimi a sytuacją społeczną w Danii pod koniec XIX wieku oraz wydarzeniami historycznymi tego okresu
Czyta w języku duńskim krótkie objętościowo teksty literatury pięknej o średnim poziomie trudności językowej oraz pojedyncze teksty krytyczne, posługując się w razie potrzeby słownikami standardowymi oraz historycznymi w wersji książkowej i elektronicznej
Dyskutuje z pozostałymi osobami z grupy oraz z wykładowcą na temat omawianych w trakcie kursu utworów oraz trendów literackich dotyczących lat 1870-1910
Wymienia podstawowe teorie literackie istotne dla literatury duńskiej lat 1870-1910 oraz wskazuje utwory literackie, które można do nich przyporządkować
Posługuje się podstawowym warsztatem pojęciowym w języku duńskim z zakresu literaturoznawstwa
Kryteria oceniania
F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: praca zaliczeniowa w formie eseju dotyczącego jednej z treści
F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
F: dyskusja w grupie, ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji
P: praca zaliczeniowa w formie testowej
Kryteria oceny
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Bryld , Carl Johan (red.). Dansk litteratur fra runer til graffiti, Systime 1999
Brøndsted, Martin; Møller Kristensen, Steffen. Danmarks litteratur, Gyldendal 1968
Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens veje, Systime 2001
Fischer Hansen, Ib (red.). Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1987
Mai, Anne-Marie. Hvor litteraturen finder sted. Bind 1-2, Gyldendal 2010
www.litteratursiden.dk, www.denstoredanske.dk, www.ordnet.dk/ods/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: