Literatura duńska 09-LDU-13
Przedstawienie najistotniejszych trendów literackich w Danii w latach 70. oraz zaprezentowanie profilu najważniejszych twórców epoki
Lektura w języku duńskim utworów lirycznych i prozatorskich najwybitniejszych pisarek duńskich z kręgu tzw. literatury kobiecej oraz dyskusja nad problematyką zawartą w utworach
Prezentacja w języku duńskim podstawowych kierunków rozwoju poezji w Danii w latach 80. oraz identyfikacja głównych tropów i figur stylistycznych w przeczytanych utworach poetyckich
Prezentacja charakterystyki modernistycznej powieści biograficznej oraz trendu postkolonialnego w literaturze duńskiej lat 90.
Przedstawienie na przykładzie wybranych utworów prozatorskich trendu minimalistycznego i tzw. powieści punktowej w literaturze duńskiej
Charakterystyka i dyskusja nad fenomenem literatury zaangażowanej lat 90. oraz tzw. dirty realisme wraz ze skrótowym omówieniem uwarunkowań społecznych tejże literatury
Prezentacja charakterystycznej dla lat 2000-2010 poezji tzw. montażowej oraz postmodernistycznego trendu literatury tzw. kobiecej (chick-lit)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi samodzielnie napisać krótką pracę w języku duńskim o charakterze referującym na podany temat z literatury duńskiej i wykonać w sposób prawidłowy przypisy oraz listę bibliograficzną
Umie samodzielnie przygotować prostą prezentację ustną w języku duńskim pod kierunkiem wykładowcy na temat profilu twórczości danego pisarza
Zna podstawowe tematy, nazwiska autorów, tytuły prac oraz trendy literatury duńskiej lat 1975-2010 oraz wskazuje podstawowe korelacje między zjawiskami literackimi a sytuacją społeczną w Danii
Czyta w języku duńskim nieskomplikowane językowo i krótkie objętościowo teksty literatury pięknej, posługując się w razie potrzeby słownikami w wersji książkowej oraz elektronicznej
Dyskutuje z pozostałymi osobami z grupy oraz z wykładowcą na temat omawianych w trakcie kursu utworów oraz trendów literackich
Wymienia podstawowe teorie literackie istotne dla literatury duńskiej lat 1975-2010 oraz wskazuje utwory literackie, które można do nich przyporządkować
W ograniczonym zakresie posługuje się podstawowym warsztatem pojęciowym w języku duńskim z zakresu literaturoznawstwa
Kryteria oceniania
F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji
P: praca zaliczeniowa w formie eseju dotyczącego jednej z treści
F: dyskusja w grupie, ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji
P: praca zaliczeniowa w formie testowej
4. Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Fibiger, Johannes; Lutken, Gerd. Litteraturens veje, Systime 2001
Fischer Hansen, Ib (red.). Litteraturhåndbogen, Gyldendal 1987
Mai, Anne-Marie. Hvor litteraturen finder sted. Bind 1-2, Gyldendal 2010
Mogensen, John: Ryg Olsen, Knud; Ravn, Ole. Ny dansk litteratur 1970-2004. Systime 2009.
Stidsen, Marianne. Udveje fra 90-erne, Gads Forlag 2001
www.litteratursiden.dk, www.denstoredanske.dk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: