Literatura Ameryki Łacińskiej I 09-LAmŁ1-3LH-12
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
wymienia teksty należące do kanonu literatury latynoamerykańskiej począwszy od tradycji ustnej, a skończywszy na baroku
charakteryzuje kanoniczne teksty literatury latynoamerykańskiej pod względem treści i formy
definiuje takie gatunki jak kronika, list, relacja, opowiadanie, sonet
objaśnia takie zjawiska i terminy jak glif, epigrafia, tekstualizacja tradycji ustnej, „kwiat i pieśń”, Aztlan, kodeks, Odkrycie, Spotkanie Dwóch Światów, Podbój, Kolonia, „dobry dzikus”, encomienda, repartimiento, Kontrowersja w Valladolid, Nowe Prawa, metysaż, Kreole, niewolnictwo, Inny, bagaż kulturowy, filtry kulturowe
rozróżnia kroniki hiszpańskie, indiańskie i kreolskie (metyskie)
charakteryzuje poszczególne okresy literackie: literaturę prekolumbijską, literaturę kolonialną (literaturę Odkrycia i Podboju, barok, neoklasycyzm)
identyfikuje poszczególne teksty z kontekstem geograficznym, politycznym i kulturowym
przeprowadza analizę i interpretację, zachowując neutralność
ma świadomość, iż literatura latynoamerykańska ma charakter wielojęzyczny i powstała/je w kontekście wielokulturowym
Kryteria oceniania
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie, prowadzenia polemiki, obrony swego stanowiska
- uzyskanie co najmniej 60% punktów za sprawdzian semestralny (w formie zaliczenia ustnego)
Literatura
1) Ayala, José Luis (2002). Literatura y Cultura AIMARA. Lima: Universidad Ricardo Palma Editorial Universitaria.
2) BELLINI, Giuseppe (1997). Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Castalia.
3) BURZYŃSKA A. & M.P. MARKOWSKI, red. (2006). Teorie literatury XX wieku. Antologia (I) y Podręcznik (II). Kraków: Znak.
4) ECO, U. (2008). Interpretacja i nadinterpretacja. Kraków: Znak.
5) Iñigo Madrigal, Luis Coord. (1998). Historia de la literatura hispanoamericana Madrid: Cátedra.
6) KAYSER, W. (1992). Interpretación y análisis de la obra literaria. Madrid: Gredos.
7) LEÓN-PORTILLA, M. (1976). Dawni Meksykanie. Cracovia: Wydawnictwo Literackie.
8) OVIEDO, J. M., 2001. Historia de la literatura hispanoamericana, vol. I-II. Madrid: Alianza.
9) PAZ, O. (2005). Sor Juana Inés de la Cruz o Las trampas de la fe. Barcelona: Seix Barral.
10) SAID E.W. (2005). Orientalizm. Poznań: Zysk i Ska.
11) SEGALA, A. (1999). Literatura náhuatl. Fuentes, identidades, representaciones. México: Grijalbo.
12) SEGRE, C. (1985). Principios de análisis del texto literario. Barcelona: Crítica.
13) STEN, M. (1972). Los códices de México. Historias extraordinarias. México: Joaquín Mortiz.
14) ---------- (1988). Kronikarze kultur prekolumbijskich. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
15) TODOROV, T. (2003). La Conquista de América. El problema del otro. México: Siglo XXI.
16) Toro Montalvo, César (2000) MANUAL DE LITERATURA PERUANA. T. I. Lima: A.F.A. Editores Importadores.
17) VAILLANT, G. C. (1965). Aztekowie z Meksyku. Powstanie, rozwój i upadek narodu azteckiego. Warszawa: PIW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: