Łacina 09-LACPOR-22
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Podstawowe informacje z zakresu struktury języka łacińskiego (np. zasady wymowy, iloczas, akcent).
2/ Wiadomości z zakresu gramatyki łacińskiej: deklinacje I-V, koniugacje I-IV; sum, esse i złożenia; 6 czasów łacińskich w stronie czynnej i biernej: praesens, imperfectum, futurum I, perfectum, plusquamperfectum, futurum II; zaimki osobowe, dzierżawcze, wskazujące, zaimek zwrotny, pytajny i względny; przyimki oraz spójniki; stopniowanie przymiotnika oraz tworzenie i stopniowanie przysłówka; budowa zdania łacińskiego w stronie czynnej i biernej; składnie: ACI, NCI, dativus possesivus
3/ Tłumaczenie tekstów i podstawowe słownictwo.
4/ Zagadnienia z zakresu mitologii, filozofii, literatury, kultury antycznej; dziedzictwo antyku w czasach nowożytnych.
5/ Terminologia naukowa pochodzenia łacińskiego i greckiego; zwroty, skróty i sentencje.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1/ Poprawnie odczytać i przetłumaczyć proste teksty źródłowe i preparowane, powiązane z kierunkiem kształcenia.
2/ Dokonać analizy tekstu z omówieniem form i konstrukcji gramatycznych.
3/ Sprawnie posługiwać się pomocami dydaktycznymi.
4/ Posługiwać się prostymi zwrotami, skrótami i sentencjami łacińskimi w odpowiednim kontekście.
5/ Orientować się w fundamentalnych zagadnieniach kultury antycznej oraz jej roli, jak i roli języka łacińskiego w czasach współczesnych.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Egzamin pisemny
Egzamin ustny
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): co najmniej 91% punktów możliwych do zdobycia;
dobry plus (+db; 4,5): co najmniej 82% punktów możliwych do zdobycia;
dobry (db; 4,0): co najmniej 76% punktów możliwych do zdobycia;
dostateczny plus (+dst; 3,5): co najmniej 68% punktów możliwych do zdobycia;
dostateczny (dst; 3,0): co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia;
niedostateczny (ndst; 2,0): mniej niż 60% punktów możliwych do zdobycia.
Literatura
Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki, Warszawa 1979
Mały słownik łacińsko-polski, red. J. Korpanty, Warszawa 2001
Mały słownik polsko-łaciński, red. L. Winniczuk, Warszawa 2005
J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, wydanie dowolne
W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1970
W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Kraków 1991
Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, PWN, Warszawa 1973
M. Korolko, Thesaurus abo Skarbiec łacińskich sentencji, przysłów i powiedzeń
w literaturze polskiej, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: