Wstęp do kultury antycznej 09-LACPOR-12
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
Podstawowe informacje o języku łacińskim (języki indoeuropejskie; alfabet, zasady wymowy, iloczas, akcent).
Podstawowe zagadnienia z zakresu historii, mitologii, religii, literatury i innych elementów kultury antycznej (w szczególności rzymskiej).
Najważniejsze znaki (pojęcia i obrazy) związane z kulturą antyczną.
Podstawowa terminologia z zakresu kultury antycznej.
Elementy współczesnej frazeologii z pojęciami z zakresu kultury antycznej.
Etymologia łacińska słów w języku polskim.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Poprawnie odczytać wyrazy (terminy, nazwy własne, niektóre skróty).
Zidentyfikować i objaśnić podstawowe elementy kultury i tradycji antycznej, (w szczególności rzymskiej).
Rozpoznać najważniejsze obrazy i znaki związane z kulturą antyczną.
Rozumieć i posługiwać się podstawowymi terminami z zakresu kultury antycznej.
Odnajdywać i rozumieć powiązania między kulturą antyczną (w szczególności starożytnego Rzymu) i kulturą europejską.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach,
- przygotowanie do zajęć,
- zaliczenie cząstkowych prac pisemnych oraz zaliczenia końcowego.
Szczegółowe informacje dotyczące warunków zaliczenia lektoratu z języka łacińskiego dostępne są na stronie: www.snjo.amu.edu.pl – Regulamin lektoratów Studium Nauczania Języków Obcych.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5):
bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0):
dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5):
zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0):
zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0):
niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1/ Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki, Warszawa 1979
2/ Mały słownik łacińsko-polski, red. J. Korpanty, Warszawa 2001
3/ Mały słownik polsko-łaciński, red. L. Winniczuk, Warszawa 2005
4/ J. Czyżma, E. Roguszczak, Język łaciński, Gdańsk 2002
5/ O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektorów szkół wyższych, Warszawa 1995
6/ J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, wydanie dowolne
7/ W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1970
8/ W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Kraków 1991
9/ Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, PWN, Warszawa 1973
10/ M. Korolko, Thesaurus abo Skarbiec łacińskich sentencji, przysłów i powiedzeń w literaturze polskiej, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: