Język łaciński 09-LACA-11
Podstawowe informacje z zakresu struktury języka łacińskiego (np. zasady wymowy, iloczas, akcent).
Wiadomości z zakresu gramatyki łacińskiej:
deklinacje I-V,
koniugacje I-IV;
sum, esse i złożenia,
czasy łacińskie:
praesens, imperfectum, futurum I,
perfectum w stronie czynnej i biernej,
zaimki osobowe, dzierżawcze,
zaimek zwrotny i pytajny,
przyimki,
przymiotniki i przysłówki, stopniowanie,
iczebniki,
składnia ACI, NCI; dativus possessivus, accusativus i nominativus duplex, składnia miast.
Teksty i podstawowe słownictwo.
Zagadnienia z zakresu mitologii, filozofii, literatury, kultury antycznej; dziedzictwo antyku w czasach nowożytnych.
Terminologia naukowa pochodzenia łacińskiego i greckiego; zwroty, skróty i sentencje.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Poprawnie odczytać i przetłumaczyć proste teksty źródłowe i preparowane, powiązane z kierunkiem kształcenia.
Dokonać analizy tekstu z omówieniem form i konstrukcji gramatycznych.
Sprawnie posługiwać się pomocami dydaktycznymi.
Posługiwać się prostymi zwrotami, skrótami i sentencjami łacińskimi
w odpowiednim kontekście.
Orientować się w fundamentalnych zagadnieniach kultury antycznej.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- zaliczenie końcowe
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie ćwiczeń oraz w domu
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu testu pisemnego.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
• Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki, Warszawa 1979
• Mały słownik łacińsko-polski, red. J. Korpanty, Warszawa 2001
• Mały słownik polsko-łaciński, red. L. Winniczuk, Warszawa 2005
• J. Czyżma, E. Roguszczak, Język łaciński, Gdańsk 2002
• O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektorów szkół wyższych, Warszawa 1995
• J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, wydanie dowolne
• W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1970
• W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Kraków 1991
• Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, PWN, Warszawa 1973
• M. Korolko, Thesaurus abo Skarbiec łacińskich sentencji, przysłów i powiedzeń w literaturze polskiej, Warszawa 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: