Lektorat IV - drugi język nowożytny: hiszpański 09-L4H-5LF-44
Mówienie o przeszłości: opisywanie osób i miejsc (wygląd zewnętrzny i charakter). Mówienie o zwyczajach i przyzwyczajeniach (życie rodzinne, wychowanie, dzieciństwo, moda), opisywanie okoliczności wydarzeń, porównywanie sytuacji obecnych z przeszłymi (życie w innych czasach, wynalazki i technologia, zmiany pokoleniowe)
Opisywanie podróży odbytych w przeszłości. Wyrażanie opinii na temat rodzajów turystyki
Mówienie o teraźniejszości: zwyczaje, codziennie czynności. Rozrywka i czas wolny.
Proponowanie, akceptowanie i odrzucanie propozycji. Negocjowanie planów. Dodawanie i przeciwstawianie się informacji
Mówienie o uczuciach. Udzielanie i proszenie o rady. Reagowanie na prośby. Wyrażanie przypuszczenia. Opisywanie relacji międzyludzkich
Stosowanie wymówek, usprawiedliwianie się, podawanie powodów zachowań i sytuacji. Reagowanie na prośby i wyrażanie grzeczności. Dziękowanie. Mediacje w konfliktach. Formułowanie wypowiedzi w sytuacjach formalnych i nieformalnych
Mówienie o planach i przewidywanie przyszłości. Stawianie hipotez (realnych i nierealnych) i warunków dot. przyszłych zdarzeń w życiu prywatnym, a także przyszłych losów ludzkości (zawody przyszłości, wynalazki i nowe technologie, ekologia i środowisko naturalne)
Wyrażanie intencji. Okazywanie aprobaty i dezaprobaty. Wyrażanie obietnic i postanowień
Wyrażanie życzeń i gratulowanie przy okazji różnych uroczystości. Opisywanie zwyczajów i norm społecznych. Wyrażanie opinii na temat zakupów i konsumpcjonizmu
Wyrażanie wątpliwości i prawdopodobieństwa. Pisanie tekstu argumentacyjnego. Dawanie rad i udzielanie rekomendacji
Treści gramatyczne takie, jak: czasy przeszłe, dopełnienie bliższe i dopełnienie dalsze, czasy przyszłe: futuro imperfecto i futuro perfecto, strona bierna, konstrukcja estar + gerundio, zaimki względne, zdania okolicznikowe czasu i przyczyny, tryb przypuszczający i zdania warunkowe, mowa zależna w czasie teraźniejszym i przeszłym, tryb rozkazujący twierdzący i przeczący
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
posługuje się nabytymi środkami językowymi na poziomie B1+, stopniowo rozbudowując ich repertuar, niezbędny w codziennej komunikacji.
Potrafi konstruować spontaniczną wypowiedź ustną i formy wypowiedzi pisemnej adekwatne do poziomu zaawansowania, stosując słownictwo i konstrukcje gramatyczne na poziomie B1+;.
Rozumie ze słuchu proste i średnio skomplikowane wypowiedzi rodzimych użytkowników języka hiszpańskiego na poziomie B1+
Potrafi nawiązać i podtrzymywać rozmowę w języku hiszpańskim zarówno na tematy codzienne, jak i na średnim poziomie abstrakcji
Zna treści gramatyczne takie jak: czasy przeszłe, dopełnienie bliższe i dopełnienie dalsze, czasy przyszłe: futuro imperfecto i futuro perfecto, strona bierna, konstrukcja estar + gerundio, zaimki względne, zdania okolicznikowe czasu i przyczyny, tryb przypuszczający i zdania warunkowe, mowa zależna w czasie teraźniejszym i przeszłym, tryb rozkazujący twierdzący i przeczący
Nabywa kolejne kompetencje komunikacyjne, interpersonalne i kulturowe
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Egzamin ustny
Kolokwium pisemne
Formy właściwe dla podejścia komunikacyjnego w dydaktyce języków obcych
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
- dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
- dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
- dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
- dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
- niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
• Aula Internacional 3 Nueva Edición, B1, libro del alumno, Ed. Difusión.
• Aprende gramática y vocabulario, 3, B1, Francisca Castro Viúdez, SGEL.
• Aprende gramática y vocabulario, 4, B2, Francisca Castro Viúdez, SGEL.
• Uso de la gramática española elemental, Francisca Castro, Edelsa.
• Diccionario de uso del español, María Moliner.
Centro Virtual Cervantes: http://cvc.cervantes.es
Corpus Diacrónico de la Real Academia Española: www.rae.es
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: