Literatura II 09-L2-4MH-22
Zajęcia rozpoczynają się od scharakteryzowania eseju jako artystycznego i filozoficznego gatunku literackiego. Badany okres obejmuje czas od wczesnego dwudziestowiecznego modernizmu do czasów współczesnych. Podkreślana jest różnorodność tematyczna eseju, jego funkcje w historii społecznej kontynentu amerykańskiego, a także odmienne strategie perswazyjne poszczególnych autorów. Omawiani pisarze to: A. Reyes, V. Ocampo, E. Martínez Estrada, G. Mistral, E. Sábato, A. Uslar Pietri, O. Paz, M. Glantz, C. Naranjo Coto i inni.
Lista tekstów obowiązkowych zostanie podana na początku kursu.
W cyklu 2021/SL:
Spis treści: 1. Romantyzm, obyczaje i hinduizm w XIX wieku. Cumandá (1879), autor: Juan León Mera, Ekwador. |
W cyklu 2022/SL:
Spis treści: 1. Romantyzm, obyczaje i hinduizm w XIX wieku. Cumandá (1879), autor: Juan León Mera, Ekwador. |
W cyklu 2023/SL:
Zajęcia rozpoczynają się od scharakteryzowania eseju jako artystycznego i filozoficznego gatunku literackiego. Badany okres obejmuje czas od wczesnego dwudziestowiecznego modernizmu do czasów współczesnych. Podkreślana jest różnorodność tematyczna eseju, jego funkcje w historii społecznej kontynentu amerykańskiego, a także odmienne strategie perswazyjne poszczególnych autorów. Omawiani pisarze to: A. Reyes, V. Ocampo, E. Martínez Estrada, G. Mistral, E. Sábato, A. Uslar Pietri, O. Paz, M. Glantz, C. Naranjo Coto i inni. Lista tekstów obowiązkowych zostanie podana na początku kursu. |
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2020/SL: - Studenci będą potrafili krytycznie przeanalizować kluczowe teksty latynoamerykańskiej „Novela de la selval” .
- Studenci będą potrafili umieścić teksty literackie w szerszym kontekście geopolitycznym i ekologicznym. | W cyklu 2022/SL: - Studenci będą potrafili krytycznie przeanalizować kluczowe teksty latynoamerykańskiej „Novela de la selval” .
- Studenci będą potrafili umieścić teksty literackie w szerszym kontekście geopolitycznym i ekologicznym. | W cyklu 2021/SL: - Studenci będą potrafili krytycznie przeanalizować kluczowe teksty latynoamerykańskiej „Novela de la selva” .
- Studenci będą potrafili umieścić teksty literackie w szerszym kontekście geopolitycznym i ekologicznym. |
Kryteria oceniania
- sprawdzian pisemny z treści i wybranych lektur
- prezentacje indywidualne
- udział w zajęciach
Literatura
Arenas, M. E. (1997). Hacia una teoría general del ensayo. Construcción del texto ensayístico. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 1997.
Cervera, Vicente, B. Hernández y M. D. Adsuar, eds., El ensayo como género literario. Murcia: Universidad de Murcia, 2005.
Earle, P. G. y Mead, R. G., Historia del ensayo hispanoamericano. México: De Andrea, 1973.
Gómez-Martínez, J.L. Teoría del ensayo, edición electrónica, 1999, https://www.ensayistas.org/jlgomez/estudios/Teoria-del-ensayo-1992.pdf
Mead, R. G., Breve historia del ensayo hispanoamericano. México: Ediciones de Andrea, 1956.
Oviedo, J. M., Breve historia del ensayo hispanoamericano. Madrid: Alianza, 1991.
Rosales Rodríguez, A., La modernidad y su crítica en el ensayo latinoamericano. Ezequiel Martínez Estrada y Octavio Paz, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012.
Rosales Rodríguez, A., Reflexión crítica y pluralismo cultural. Aspectos del ensayo hispánico, Poznań: Wydawnictwo Rys, 2021, https://wydawnictworys.com/media/products/f1935dc45e2a121bc59775a14b711928/attachments/pl_PL/aman-rosales-rodriguez-reflexion-critica-y-pluralismo-cultural-aspectos-del-ensayo-hispanico-edycja-online.pdf
Skirius, J. ed., El ensayo hispanoamericano del siglo XX. México: FCE, 2004.
Stabb, M. S., América Latina en busca de una identidad. Modelos del ensayo ideológico hispanoamericano, 1890-1960. Caracas: Monte Ávila Editores, 1969.
Weinberg, L., El ensayo en busca de sentido. Madrid: Iberoamericana / Frankfurt am Main, 2014.
W cyklu 2021/SL:
A B Baal, M. Teoría Narrativa. Madrid: Cátedra, 1985. |
W cyklu 2022/SL:
A B Baal, M. Teoría Narrativa. Madrid: Cátedra, 1985. |
W cyklu 2023/SL:
Arenas, M. E. (1997). Hacia una teoría general del ensayo. Construcción del texto ensayístico. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 1997. |
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
W semestrze letnim 2021 r. Kurs profesora Amána Rosalesa Rodrígueza „Narrativa de la selva latinoamericana” będzie oferowany tylko od 04.03.2021 do 22.04.2021. |
W cyklu 2022/SL:
W semestrze letnim 2021 r. Kurs profesora Amána Rosalesa Rodrígueza „Narrativa de la selva latinoamericana” będzie oferowany tylko od 04.03.2021 do 22.04.2021. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: