Literaturoznawstwo 09-L-2MF-11
Praktyki autobiograficzne w perspektywie historycznej i antropologicznej (sfera publiczna i prywatna aktywności człowieka, początki indywidualizmu, wymiar kształceniowy i konfesyjny zapisów osobistych, praktyki profesjonalistów pióra i ludzi zwykłych).
Praktyki autobiograficzne jako formy poszukiwania dialogu z innym człowiekiem i grupą społeczną (funkcje kompensacyjne diarystyki, szczerość i autentyczność, świadectwo i zmyślenie); pisanie autobiograficzne w badaniach socjologicznych.
Praktyki autobiograficzne ludzi zwykłych wobec kształtowania się form literackich (stylizacje literackie, imitacje, mistyfikacje, filiacje, autobiografie i autofikcje dzienniki poufne i zewnętrzne).
Wykorzystanie praktyk autobiograficznych w badaniach socjologicznych i antropologicznych oraz w dyskursie naukowym.
Archiwizacja tekstów autobiograficznych i innych dokumentów osobistych (praktyki autobiograficzne a dziedzictwo kulturowe).
Wykorzystanie dokumentów o charakterze osobistym w pracy dydaktycznej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ potrafi scharakteryzować socjologiczne, antropologiczne, historyczne i literackie aspekty praktyk autobiograficznych
2/ rozpoznaje formy wypowiedzi autobiograficznej i potrafi je usytuować w szerokim kontekście historycznym i społecznym
3/ wie na czym polega pisarstwo autobiograficzne i dokonuje krytyki poszczególnych form wypowiedzi w odniesieniu do sposobów konstruowania tożsamości
4/ rozumie i używa adekwatnej terminologii do opisu praktyk autobiograficznych
5/ prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym
6/ wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad wybranym problemem oraz współpracować z kolegami i z wykładowcą; jest otwarty na dyskusję.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacje itp.)
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań)
- sprawdzian podsumowujący.
Literatura
Allam, Malik (1993). Journaux intimes. Une sociologie de l’écriture personnelle. Paris : L’Harmattan.
Donnat, Olivier (1998). Les pratiques culturelles des Français. Enquête 1997. Paris : La documentation française.
Lejeune, Philippe (1998). L’autobiographie en France. Paris: Armand Colin.
Lejeune, Philippe (1990). „Cher cahier…” Témoignages sur le journal personnel. Paris : Gallimard.
Lejeune, Philippe (2001). Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Kraków : Universitas.
Lis, Jerzy (1996). Le journal d’écrivain en France dans la première moitié du XXe siècle. Poznań : Wyd. Nauk. UAM.
Simonet-Tenant, Françoise (2001). Le journal intime. Genre littéraire et écriture ordinaire. Paris : Nathan.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: