P4 Kultura i stereotypy 09-KiS-DL11
Problem autosterotypów, narodowych mitów i narracji;
Obraz i wizerunek Innego;
Polskie i niemieckie heterostereotypy;
Osobliwości i autostereotypy szwajcarskie;
Mit habsbursko-austriacki
Rola stereotypów w komunikacji międzykulturowej;
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student/ka wyszukuje informacje dot. omawianych zjawisk kulturowych, wykorzystując różne źródła niemieckojęzyczne;
Analizuje teksty i zjawiska z obszaru auto- i heterostereotypów europejskich ze szczególnym uwzględnieniem niemieckiego obszaru językowego;
Formułuje krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień w języku niemieckim, stosując poprawną argumentację własną i innych;
Przygotowuje wystąpienia ustne w języku niemieckim z wybranych zagadnień dot. funkcjonowania stereotypów na przestrzeni dziejów;
Przygotowuje krótsze wypowiedzi pisemne w języku niemieckim z wybranych zagadnień dot. funkcji stereotypów w kulturze;
Ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej
Kryteria oceniania
kolokwium pisemne, prezentacja multimedialna, zadania domowe, sprawdzenie w dyskusji
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
Berwanger, Katrin, Peter Kosta (Hg.): Stereotyp und Geschichtsmythos in Kunst und Sprache: Die Kultur Ostmitteleuropas in Beiträgen zur Potsdamer Tagung, 16.-18. Januar 2003. Frankfurt/M. 2005 [Vergleichende Studien zu den slavischen Sprachen und Literaturen, Bd. 11]; Dinzelbacher, Peter: Europäische Mentalitätsgeschichte. Stuttgart 1993; Grzybek, Peter: Kulturelle Stereotype und stereotype Texte, in: Walter A. Koch (Hg.), Natürlichkeit der Sprache und der Kultur. Acta colloquii. Bochum 1990 [Bochumer Beiträge zur Semiotik, Bd. 18]; Heinemann, Margot (Hg.): Sprachliche und soziale Stereotype. Frankfurt/M. etc. 1998; Löschmann, Martin (Hg.): Stereotype im Fremdsprachenunterricht. Frankfurt/M.–Berlin 1998 [Deutsch als Fremdsprache in der Diskussion, Bd. 4]; Szarota, Tomasz: Niemcy i Polacy. Wzajemne postrzeganie i stereotypy. Warszawa 1996; Walas, Teresa (red.): Narody i stereotypy. Kraków 1995; Magris, Claudio: Dunaj. Warszawa 1999; Siegert, Heinz: Das blieb vom alten Österreich. Wien 1998; Oertig-Davidson, Margaret: Schokolade ist nicht alles. Ein Leitfaden zur Schweizer Kultur. Basel 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: