Kulturoznawstwo niemieckiego obszaru językowego 09-KULTNOJ-ILS-22
Podstawowe niemiecko- i polskojęzyczne źródła informacyjne dot. KNOJ
Obecny kształt, ustrój i sytuacja społeczna w poszczególnych KNOJ (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Liechtenstein, Luksemburg) oraz ich geneza historyczna (wybrane zagadnienia z XIX oraz XX wieku)
Podstawowe podobieństwa i różnicy pomiędzy krajami i regionami niemieckojęzycznymi (w tym krajoznawcze, historyczne, kulturowe, językowe, obyczajowe)
Związki historyczne, społeczne i kulturowe pomiędzy Polską a krajami niemieckojęzycznymi (wybrane zagadnienia)
Stereotypy związane z KNOJ oraz ich geneza (wybrane zagadnienia)
Aktualne zagadnienia społeczne i kulturowe w krajach niemieckojęzycznych (wybrane zagadnienia)
Wybrane słownictwo niemieckojęzyczne kulturowo nacechowane (słowa kluczowe, słownictwo kulturowo specyficzne)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SL: |
Efekty kształcenia
Wskazywać i wyjaśnić podstawowe fakty, daty i pojęcia związanych z rozwojem historycznym oraz dziejami kulturowo-społecznymi poszczególnych regionów i państw niemieckojęzycznych (wybrane zagadnienia)
Opisać wybrane bieżące trendy i problemy społeczne charakterystyczne dla obszaru niemieckojęzycznego
Wskazywać rzetelne źródła informacyjne niemiecko- i polskojęzyczne dot. rozwoju historycznego oraz aktualnego krajów niemieckojęzycznych
Wskazać na podstawowe kierunki rozwoju krajów niemieckojęzycznych oraz wyjaśnić ich przyczyny
Opisać związki pomiędzy historią, językiem, społeczeństwem oraz kulturą krajów niemieckojęzycznych na wybranych przykładach
Krytycznie wykorzystać polsko- i niemieckojęzyczne źródła do oceny bieżących wydarzeń w krajach niemieckojęzycznych
Samodzielnie dobierać oraz przedstawić informacje dot. wybranego historycznego lub aktualnego zagadnienia kulturowego związanego z obszarem niemieckojęzycznym
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Prezentacja multimedialna (dla chętnych)
Literatura
Literatura / źródła informacji zostaną podawane w trybie ciągłym na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: