Kultura świata arabskiego 09-KULARABL-22
W trakcie zajęć zostanie poruszonych wiele istotnych tematów dot. kultury świata arabskiego, m.in.
Media w świecie arabskim. Kultura popularna – film, telewizja, internet, muzyka popularna, teledyski
Socjalizm arabski, liberalizm, modernizm, fundamentalizm religijny – współczesne dyskusje światopoglądowe w świecie arabskim
Kwestia konfliktów i terroryzmu - rozwój w świecie arabskim
Współczesne spojrzenie na świat arabski: zagrożenie czy współpraca - rzeczywiste relacje między Zachodem a światem arabskim
Przemiany w świecie arabskim po „arabskiej wiośnie” i i konsekwencje społeczne, polityczne i religijne.
Współczesna mapa zmian politycznych świata arabskiego - zagrożenia i nadzieje
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
- Student zna najważniejszą terminologię i pojęcia związane z kulturą arabską. Potrafi je sprawnie definiować
- ma uporządkowaną wiedzę na temat sztuki i architektury świata arabskiego oraz potrafi lokować geograficznie najważniejsze obiekty kultury arabskiej
- potrafi zdefiniować różnice i podobieństwa w obszarze zachowań i tradycji społecznych ze względu na poma uporządkowaną wiedzę na temat grup etnicznych świata arabskiego i ich roli w kształtowaniu współczesnych społeczeństw arabskich oraz potrafi je lokować geograficznie
- potrafi zdefiniować różnice i podobieństwa w obszarze wierzeń, obrzędowości, zwyczajów
- Rozumie i potrafi wyjaśnić złożone procesy i zjawiska społeczne oraz kulturowe zachodzące w świecie arabskim
- Jest otwarty na inne wzorce kulturowe oraz potrafi sprawnie prowadzić dialog międzykulturowy.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz zaprezentowanie referatu na wybrany temat
Praca semestralna poruszająca istotny temat związany z kulturą świata arabskiego.
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Kryteria punktacji:
ocena bardzo dobra - od 90 %
ocena dobra + - od 83 %
ocena dobra - od 75%
ocena dostateczna + - od 68 %
ocena dostateczna - od 60%
ocena niedostateczna - poniżej 60%
Praktyki zawodowe
-------------
Literatura
Bielawski, Józef. 1971. Mały słownik kultury świata arabskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Corm, Georges, Bliski Wschód w ogniu, Dialig, Warszawa,2003.
Danecki, Janusz, 1997. Podstawowe wiadomości o islamie, tom 1-2. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie "Dialog.
Danecki, Janusz, 2001. Arabowie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Gole, Nilufer, 2016Muzułmanie w Europie. Dzisiejsze kontrowersje wokół islamu, Karakter, Kraków.
Hourani, Albert,2005. Historia Arabów, Gdańsk :Marabut.
Jamsheer, Hassan Ali. 2009. Historia powstania islamu jako doktryny społeczno-politycznej. Warszawa.
Jansen, Johannes J.G.2005. Podwójna natura fundamentalizmu islamskiego.Kraków.
Jomma, Fuad. 2001. Kurdowie i Kurdystan, Gdańsk.
Lewis, Bernard. 2003. Muzułmański Bliski Wschód, Gdańsk, Wydawnictwo Marabut.
Kapiszewski, Andrzej, 2008, Świat arabski w procesie przemian, ksiegarnia Akademicka, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: