Kultura i realia rosyjskiego obszaru językowego 09-KROJ-11
Rosja na mapie świata: uwarunkowania geograficzne i przyrodnicze; symbole państwowe; podział terytorialny.
Duchowość rosyjska wobec cywilizacji zachodniej – omówienie problemu w oparciu o dokument filmowy W. Herzoga „Głosy z głębi”.
Mitologia słowiańska: ważniejsze bóstwa i związane z nimi święta (demonologia, wierzenia, zwyczaje ludowe).
Istota prawosławia: obrzędy liturgiczne, utensylia cerkiewne, funkcja ikonostasu.
Podstawy teologii ikony: kanony ikonograficzne, zabieg odwróconej perspektywy.
Architektura sakralna i świecka: na przykładzie zabytków Moskwy oraz Złotego Pierścienia Rosji.
Rozwój stylów architektonicznych: na przykładzie zabytków Petersburga i okolic.
Sztuka użytkowa: rzemiosło folklorystyczne; historia tradycyjnych przedmiotów użytkowych.
Malarstwo przełomu XIX i XX wieku: „ruch pieriedwiżników”, estetyczne poszukiwania W. Kandinsky’ego, K. Malewicza i M. Chagall’a.
Ermitaż: największe muzeum sztuk plastycznych w Rosji – historia założenia, ekspozycje.
Galeria Trietiakowska – twórcy galerii, omówienie kolekcji ważniejszych dzieł.
Muzyka: pieśni i tańce ludowe, instrumenty narodowe.
Rola członków „Potężnej Piątki” w kształtowaniu charakteru rosyjskiej muzyki klasycznej.
Wielcy kompozytorzy rosyjscy i ich utwory: P. Czajkowski, A. Skriabin, S. Rachmaninow i S. Prokofiew.
Balet: sylwetki artystyczne Anny Pawłowej, Mai Plisieckiej; działalność S. Diagilewa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia niezbędne dla opisu różnorodnych znaków/aspektów systemu kulturowego Słowian Wschodnich
rozpoznaje i potrafi scharakteryzować geopolityczne, etnograficzne oraz mentalnościowe wyróżniki Słowiańszczyzny Wschodniej
zna przełomowe stadia rozwoju duchowej oraz materialnej kultury rosyjskiej
posiada wiedzę o zależnościach występujących między sferą stosunków społeczno-politycznych a kondycją elit intelektualnych na kluczowych etapach dziejów Rosji
potrafi określić znaczenie omawianych zjawisk kulturotwórczych w perspektywie historycznej
analizuje i interpretuje fenomeny duchowości rosyjskiej w oparciu o literaturę naukowo-badawczą
potrafi samodzielnie formułować sądy/ wnioski dotyczące rozwoju poszczególnych dziedzin sztuki w Rosji
wykorzystuje zdobytą wiedzę w pracy zespołowej (twórczo uczestniczy w dyskusjach grupowych)
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów)
Skala ocen / Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
Bardzo dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Swobodne, merytoryczne i kontekstualnie osadzone wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Umiejętność dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Napisane kolokwia cząstkowe pozwalają na ocenę wiedzy Studenta w skali stosowanej w UAM na bardzo dobry.
dobry plus (+db; 4,5):
Bardzo dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Swobodne, merytoryczne wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Umiejętność dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Napisane kolokwia cząstkowe pozwalają na ocenę wiedzy Studenta w skali stosowanej w UAM na dobry plus.
dobry(db; 4,0):
Dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Swobodne, merytoryczne wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Umiejętność dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Napisane kolokwia cząstkowe pozwalają na ocenę wiedzy Studenta w skali stosowanej w UAM na dobry.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
Dostateczna wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Swobodne, dostatecznie merytoryczne wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Umiejętność dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Napisane kolokwia cząstkowe pozwalają na ocenę wiedzy Studenta w skali stosowanej w UAM na dostateczny plus.
dostateczny (dst; 3,0):
Dostateczna wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Swobodne, dostatecznie merytoryczne wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Umiejętność dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Napisane kolokwia cząstkowe pozwalają na ocenę wiedzy Studenta w skali stosowanej w UAM na dostateczny.
niedostateczny (ndst; 2,0):
Niedostateczna wiedza z zakresu omawianych zagadnień. Nieumiejętność sformułowania merytorycznych wypowiedzi na tematy związane z kulturą rosyjską. Brak umiejętności dostrzeżenia zależności kulturalnych, historycznych, społecznych i politycznych w krajach rosyjskiego obszaru językowego. Brak aktywności na zajęciach konwersatoryjnych. Kolokwia cząstkowe zaliczone na oceny niepozwalające na pozytywną ocenę wiedzy, umiejętności i kompetencji Studenta.
Literatura
J. H. Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, przeł. J. Hunia, Kraków 2007.
W. Biełousowa, A. Markunas, W mirie kulturologičeskich poniatij, idiej, napravlenij, Poznań 2004.
J. Dobrowolski, Tury po Rossii, Warszawa 2003.
Ju.Vjunow (i inni), Rossija: strana i ludi. Chrestomatija dla Polakov, Opole 2004.
Kultura rosyjska. Postacie, Wydarzenia, Symbole, Daty, red. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Warszawa 2001.
J. Łotman, Kultura i eksplozja, przeł. B. Żyłko, Warszawa 1991.
M. Quenot, Ikona okno ku wieczności, przeł. H. Paprocki, Białystok 1997.
P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna, Wydawnictwo Księży Marianów 1999.
A. Markunas, Istoki i suščnost’ russkogo pravoslavija. Chriestomatija, Poznań 1994.
A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: