Kultura Półwyspu Iberyjskiego 09-KPI-2LH-WN-11
1. Podstawowe elementy kultury i tradycji historycznych rozwijających się w Hiszpanii, rozpatrywane w ich własnym kontekście.
2. Podstawowe elementy kultury i tradycji.
3. Niehiszpańskojęzycznych regionów Półwyspu Iberyjskiego, czyli Krain Katalońskich, Kraju Basków i Galicji.
4. Najważniejsze obrazy i znaki związane z kulturą Półwyspu Iberyjskiego.
Podstawowe terminy dotyczące kultury Półwyspu Iberyjskiego w języku hiszpańskim.
5. Tradycje i zwyczaje społeczne w Hiszpanii, czyli codzienne życie mieszkańców tego państwa.
6. Najważniejsze elementy gastronomii, imprez lokalnych i religijności w Hiszpanii.
7. Podstawowe elementy dotyczące ustroju politycznego Hiszpanii.
8. Najważniejsze nurty artystyczne rozwijające się na Półwyspie Iberyjskim oraz ich przedstawiciele, przede wszystkim w dziedzinie architektury i malarstwa, a w odniesieniu do XX wieku, również w dziedzinie muzyki i kina
9. Idee głównych przedstawicieli myśli i filozofii pochodzących z Półwyspu Iberyjskiego od czasów średniowiecznych do XX w.
10. Terminologia w języku hiszpańskim dotycząca sztuk pięknych, jej wykorzystanie do omówienia głównych dzieł sztuki powstałych w Hiszpanii.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. identyfikuje i objaśnia podstawowe elementy kultury i tradycji historycznych rozwijających się w Hiszpanii, rozpatrując je w ich własnym kontekście
2. identyfikuje i objaśnia podstawowe elementy kultury i tradycji niehiszpańskojęzycznych regionów Półwyspu Iberyjskiego, czyli Krain Katalońskich, Kraju Basków i Galicji
3. rozpoznaje najważniejsze obrazy i znaki związane z kulturą Półwyspu Iberyjskiego
4. posługuje się podstawowymi terminami dotyczącymi kultury Półwyspu Iberyjskiego w języku hiszpańskim
5. odnajduje i rozumie powiązania między faktami historycznymi a kontekstem kulturowym określonej epoki w Hiszpanii
6. identyfikuje i objaśnia tradycje i zwyczaje społeczne w Hiszpanii, czyli codzienne życie mieszkańców tego państwa
7. rozpoznaje i charakteryzuje i analizuje najważniejsze elementy gastronomii, imprez lokalnych i religijności w Hiszpanii
8. identyfikuje i opisuje podstawowe elementy dotyczące ustroju politycznego Hiszpanii
9. rozpoznaje i analizuje najważniejsze nurty artystyczne rozwijające się na Półwyspie Iberyjskim oraz ich przedstawicieli, przede wszystkim w dziedzinie architektury i malarstwa, a w odniesieniu do XX wieku, również w dziedzinie muzyki i kina
10. rozpoznaje i objaśnia idee głównych przedstawicieli myśli i filozofii pochodzących z Półwyspu Iberyjskiego od czasów średniowiecznych do XX w.
11. posługuje się terminologią w języku hiszpańskim dotyczącą sztuk pięknych, wykorzystać ją do omówienia głównych dzieł sztuki powstałych w Hiszpanii
13. umie przygotować i przedstawić ustną prezentację o określonej kwestii związanej z hiszpańską kulturą w oparciu o najnowsze technologie.
Kryteria oceniania
Formy oceny:
- Test pisemny (50%)
- Praca domowa (25%)
- Przedstawienie multimedialne (25%)
Obecność:
- Obowiązkowa
- Możliwe 2 nieobecności bez usprawiedliwienia
- Każda nieobecność nieusprawiedliwiona oznaczać będzie dodatkową pracę domową i test ustny
Literatura
ABRANTES, Ricardo et al. (2006). Arte español para extranjeros. Donosti: Nerea.
BARRAL, Xavier (dir.) (1996). Historia del arte en España. Barcelona: Lunwerg.
BLANCO VALDÉS, Roberto L. (2006). Introducción a la Constitución de 1978. Madrid: Alianza.
CARO BAROJA, Julio (1995). Los pueblos de España. 2 t. Madrid: Istmo.
GONZÁLEZ LAPUENTE, Alberto (2012). Historia de la música en España e Hispanoamérica, 7: la música en España en el siglo XX. México: Fondo de Cultura Económica.
DE LA GRANJA, José Luis, Justo BERAMENDI & PERE ANGUERA (2003). La España de los nacionalismos y las autonomías. Madrid: Síntesis.
ETXEBARRÍA, Maitena (2002). La diversidad de lenguas en España. Madrid: Espasa.
FUSI, Juan Pablo (1999). Un siglo de España: la cultura. Madrid: Pons.
GIL GUERRA, C. (2000). Nexos: actividades de cultura y civilización españolas. Madrid: Sociedad General Española de Librería.
GUBERN, Román et al. (2009). Historia del cine español. Madrid: Cátedra.
GUY, Alain (2013). Historia de la filosofía española. Trad. de Ana Sánchez Torres. Barcelona: Anthropos.
LUJÁN, Nèstor & Joan PERUCHO (2003). El libro de la cocina española: Gastronomía e historia. Pról. de M. Vázquez Montalbán. Los 5 Sentidos, 37. Barcelona: Tusquets.
MAR-MOLINERO, Clare (2000). The Politics of Language in the Spanish-Speaking World. Londres / Nueva York: Routledge.
PANIAGUA, Juan Luis & Juan Carlos MONEDERO (1999). En torno a la democracia en España: temas abiertos del sistema político español. Madrid: Tecnos.
REBOLLO, Alejandro (1997). Historia del arte y patrimonio cultural en España. Madrid: Síntesis.
RODGERS, Eamonn (ed.) (1999). Encyclopedia of Contemporary Spanish Culture. Londres / Nueva York: Routledge.
URÍA, Jorge (ed.) (2014). La cultura popular en la España contemporánea: doce estudios. Madrid: Biblioteca Nueva.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: