Kulturoznawstwo niemieckiego obszaru językowego 09-KNOJL-12
Obecny kształt, ustrój i sytuacja społeczna w poszczególnych krajach niemieckojęzycznych (Niemcy, Austria, Szwajcaria) oraz ich geneza
Koncepcja DACH, jej konieczność i uzasadnienie dla podejścia do języka niemieckiego jako obcego pod względem językowym, interkulturowym oraz glottodydaktycznym
Podstawowe organizacje społeczne i instytucje kulturowe w krajach niemieckojęzycznych, ich geneza oraz bieżące funkcjonowanie
Główne nurty rozwoju społecznego i kulturowego w krajach niemieckojęzycznych
Mniejszości niemieckojęzyczne poza państwami niemieckojęzycznymi
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Wskazywać, uporządkować i wyjaśnić podstawowe fakty, daty i pojęcia ze społecznych dziejów poszczególnych regionów i państw niemieckojęzycznych
Uzasadnić słuszność koncepcji DACH, opisać jej podstawowe cechy
Opisać bieżące problemy społeczne typowe dla obszaru niemieckojęzycznego
Dostrzegać podstawowe współczesne kierunki rozwoju krajów niemieckojęzycznych oraz rozumieć ich przyczyny
Dostrzegać związki pomiędzy językiem, społeczeństwami oraz kulturą krajów niemieckojęzycznych na wybranych przykładach
Krytycznie wykorzystać polskie oraz niemieckojęzyczne źródła do oceny bieżących wydarzeń w krajach niemieckojęzycznych
Wykazywać wrażliwość na różnice kulturowe oraz otwartość na komunikację i współdziałanie z ludźmi z różnych środowisk kulturowych
Współpracować w małej grupie przy realizacji różnorodnych zadań, samodzielnie organizując pracę swoją, ew. innych osób
Kryteria oceniania
Zaliczanie kolokwium pisemnego
5: powyżej 93% poprawnych odpowiedzi
4+: 84% - 92% poprawnych odpowiedzi
4: 76% - 83% poprawnych odpowiedzi
3+: 68% - 75% poprawnych odpowiedzi
3: 60% - 67% poprawnych odpowiedzi
Literatura
Fischer, Roland / Frischherz, Bruno / Noke, Knuth (2010): DACH-Landeskunde. In: Krumm, Hans-Jürgen u.a.: Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein Internationales Handbuch 2. Halbband, Berlin: De Gruyter Mouton, 1500-1511.
Aktualne i różnorodne teksty publicystyczne oraz źródła elektroniczne (podane na bieżąco w trakcie zajęć oraz na platformie edukacyjnej)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: