Komunikacja niewerbalna-fakultet 09-KN-F-22
Zapoznanie słuchaczy z wybranymi zagadnieniami z zakresu komunikacji niewerbalnej oraz nauki o gestach, podstawowymi problemami związanymi z metodologią badań zachowań niewerbalnych:
1. Historia badań nad zachowaniem niewerbalnym
2. Charakterystyka gestu
3. Klasyfikacje zachowań niewerbalnych
4. Systemy opisu zachowań niewerbalnych
5. Emblemat jako autonomiczne zachowanie niewerbalne
6. Relacja między słowem a gestem 7. Semantyka a pragmatyka gestu 8. Funkcja gestu w dialogu 10. Rozwój zachowań niewerbalnych u dzieci
11. Emocje a zachowania niewerabalne
12. Zachowania niewerbalne jako silnie uzależnione kulturowo
13. Postawa ciała
14. Proksemika
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Zna podstawowe teorie związane z problematyką komunikacji niewerbalnej
2. Definiuje podstawowe terminy związane z komunikacją niewerbalną
3. Potrafi analizować teksty naukowe związane z problematyką komunikacji niewerbalnej
4. Opisuje i analizuje materiał video
5. Opracowuje metodologię badań z zakresu komunikacji niewerbalnej
Kryteria oceniania
aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy
Literatura
Podstawowa:
1. Kendon A., Gesture. Visible Action as Utterance, Cambridge 2005.
2. Leathers D. G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2007
3. McNeill D., Hand and Mind. What Gestures Reveal about Thought, Chicago 1995.
4. McNeill D., Gesture & Thought, Chicago 2005.
Dodatkowa:
1. Brocki M., Język ciała w ujęciu antropologicznym, Wrocław 2001.
2. Ekman P., Friesen W.V., The Repertoire of Nonverbal Behavior: Categories, Origins, Usage, and Coding, [w:] Kendon A., (red.), Nonverbal Communication, Interaction, and Gesture. Selections from Semiotica, The Hague 1980.
3. Hinde R.A., Non-Verbal Communication, Cambridge 1999.
4. Grochowalska M., Gestykulacja i mowa. O niewerbalnym komunikowaniu się dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków 2002.
5. Kendon A., Harris R. M., Ritchie Key M. (red.), Organization of Behavior in Face-to-Face Interaction, The Hague 1975.
6. Kendon A., Gesture. Visible Action as Utterance, Cambridge 2005.
7. Knapp L.M., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2000.
8. Załazińska A., Niewerbalna struktura dialogu. Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: