Komunikacja międzyosobowa - ogólna i stosowana (komunikacja mediacyjna) 09-KMOSwm-DU-11
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:
- znajomość języka angielskiego na poziomie licencjatu w zakresie filologii angielskiej (języka angielskiego) lub na poziomie pozwalającym nauczać ten język w szkole podstawowej i gimnazjum.
Opis treści kształcenia:
1. Komunikacja międzyosobowa jako przedmiot badań naukowych
2. Podstawowe zasady komunikacji międzyosobowej
3. Poznanie samego siebie jako komunikatora
4. Relacje międzyludzkie w kontekście komunikacji międzyosobowej
5. Obserwacja i słuchanie w komunikacji międzyosobowej
6. Komunikacja grupowa
7. Rozwiązywanie konfliktów w grupie (mediacja, negocjacja)
8. Intymność, etapy i gry w komunikacji międzyosobowej
9. Zdrowie w komunikacji międzyosobowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Zreferować i porównać terminologię dotyczącą komunikacji międzyosobowej o charakterze mediacyjno - negocjacyjnym
- Wyjaśnić umiejscowienie badań nad komunikacją międzyosobową w komunikologii
- Czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z zakresu komunikacji międzyosobowej.
Kryteria oceniania
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
konwersatorium, lektura indywidualna, konsultacje.
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
projekty indywidualne studentów.
Przykładowe tematy projektów:
- Rola przywódcy w komunikacji grupowej
- Nauczyciel jako komunikator publiczny.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (korzystanie z konsultacji)
- umiejętność zaprezentowania wykonanych projektów w ramach przedmiotu podczas konwersatorium.
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobre wykonanie projektu
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami
4,0 – dobre wykonanie projektu
3,5 – zadowalające wykonanie projektu z uwzględnieniem większej staranności wykonania strony graficznej projektu
3,0 – zadowalające wykonanie projektu
2,0 – niezadowalające wykonanie projektu.
Literatura
De Vito, J.A. 2001. Essentials of human communication. Boston: Allyn and Bacon.
De Vito, J.A. 2001. Messages: building interpersonal communication skills. Boston: Allyn and Bacon.
De Vito, J.A. 2004. The essential elements of public speaking. London: Longman.
De Vito, J.A. 2004. The interpersonal communication book. Boston: Allyn and Bacon.
Głodowski, W. 2001. Komunikowanie interpersonalne. Warszawa: Hansa Communication.
Jamrożek, B. i J. Sobczak. 2000. Komunikacja interpersonalna. Poznań: Wydawnictwo eMPI2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: