Komparatystyka literacko-kulturowa 09-KLK-11
Komparatystyka literacko-kulturowa. Przedmiot i metodologia. Miejsce we współczesnym dyskursie literaturoznawczym. Komparatystyka intersemiotyczna
Dzieło literackie w kontekście kulturowym. Kulturowe uwarunkowania poznania humanistycznego. Koncepcja dzieła otwartego (M. Bachtin, U. Eco). Dzieło literackie jako specyficzne narzędzie i medium poznawcze. Pogłębione czytanie tekstu literackiego a problem kompetencji odbiorcy „zaangażowanego”.
Intertekstualność. Wielokulturowość. Kulturowa teoria literatury.
Miasto jako przedmiot badań semiotyki kultury. Petersburg i „tekst petersburski literatury rosyjskiej”.
Wyróżniki kultury i duchowości rosyjskiej: jurodiwyj.
Wyróżniki kultury i duchowości rosyjskiej: starzec.
Tekst literacki w kontekście intersemiotycznym. Taniec jako tekst pisany ciałem. Taniec Isadory Duncan w kontekście Wielkiej Reformy Teatralnej.
Karnawał i karnawalizacja w kulturze współczesnej. Koncepcja symulakrum J. Baudrillarda
Problem reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce. Dekodowanie ciała.
Tragedia. Tragiczność bytu. Tragizm ludzkiej egzystencji. Namysł nad kategorią tragizmu w ujęciu historycznym
Mit jako system semiologiczny. Odczytanie i rozszyfrowanie mitu. Potrzeba i granice mitologii.
Pojęcie piękna w ujęciu historycznym i kulturowym
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /-tka:
ma podstawową wiedzę o miejscu komparatystyki literacko-kulturowej we współczesnym dyskursie literaturoznawczym
zna elementarną terminologię w zakresie komparatystyki, zna podstawowe założenia i argumentacje kulturowej teorii literatury, teorii intertekstualności (z uwzględnieniem jej statusu we współczesnej kulturze)
posiada uporządkowaną wiedzę nt. kategorii uwzględnianych we współczesnych metodologiach literaturoznawczych (karnawalizacja, reifikacja, intersemiotyczność, semiotyka miasta)
wykorzystuje fundamentalne kategorie kulturowe (piękno, tragizm, mit) do samodzielnych odczytań tekstów humanistycznych
posiada uporządkowaną wiedzę, dotyczącą charakterystycznych zjawisk i pojęć stanowiących o specyfice mentalności rosyjskiej (jurodiwyj, starzec, ikona, „tekst petersburski literatury rosyjskiej”), ma świadomość wartości rosyjskiego dziedzictwa kulturowego, posługuje się tymi kategoriami w odczytaniach tekstów literackich
posiada podstawową wiedzę o powiązaniach komparatystyki z innymi dyscyplinami humanistycznymi
potrafi argumentować z wykorzystaniem poglądów autorów opracowań krytycznych
umie formułować własne sądy w oparciu o przeczytany materiał
umie samodzielnie rozwijać swoje umiejętności badawcze
potrafi pracować w grupie
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiot
SKALA OCEN:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
bardzo dobra i uporządkowana wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, bardzo dobra umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego, swobodne poruszanie się po omawianym materiale.
dobry plus (+db; 4,5):
bardzo dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, bardzo dobra umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego.
dobry (db; 4,0):
dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, dobra umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczna wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, dostateczna umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego.
dostateczny (dst; 3,0):
wystarczająca wiedza z zakresu omawianych zagadnień, wystarczająca umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, wystarczająca umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego.
niedostateczny (ndst; 2,0):
niewystarczająca wiedza z zakresu omawianych zagadnień, brak umiejętności osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, niewystarczająca umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego.
Literatura
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego i R. Nycza, Kraków 2006. Wybrane rozdziały;
Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, pod red. S. Balbusa, A. Hejmeja, J. Niedźwiedzia, Kraków 2004. Wybrane rozdziały;
Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, pod red. J. Grada i H. Mamzer, Poznań 2004. Wybrane rozdziały;
W. Toporow, Miasto i mit, tłum. B. Żyłko, Gdańsk 2000. Wybrane rozdziały;
Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce, pod red. S. Wysłouch i B. Kaniewskiej, Poznań 1999. Wybrane rozdziały;
Tekst – rzecz – egzystencja w literaturach słowiańskich, pod red. B. Stempczyńskiej i J. Tymienieckiej-Suchanek, Katowice 2009. Wybrane rozdziały;
J. Łotman, Kultura i eksplozja, tłum. B. Żyłko, Warszawa 1999. Wybrane rozdziały;
J.L. Krakowiak, Tragizm ludzkiej egzystencji jako problem filozoficzny, Warszawa 2005;
A. Bielik-Robson, T. Stawiszyński, Zanik tragizmu, „Polonistyka” 2003, № 10, ss. 4-10;
M. Eliade, Sacrum. Mit. Historia, tłum. A Tatarkiewicz, Warszawa 1993, Wybrane rozdziały;
R. Barthes, Mit i znak, tłum. zbiorowe, Warszawa 1970, Wybrane rozdziały;
H. Chałacińska-Wiertelak, Horyzonty współczesnej komparatystyki. Uwagi wstępne, [w zb.:] Problemy współczesnej komparatystyki, pod red. H. Chałacińskiej-Wiertelak i W. Wasyłenki, Poznań 2003, ss. 5-12;
J. Sieradzan, Szaleństwo w religiach świata, Kraków 2005, Wybrane rozdziały;
J. Baudrillard, Precesja symulakrów, tłum. T. Komendant, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 175-189.
Komparatystyka dzisiaj. Problemy teoretyczne, t. I, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Kraków 2010, wybrane rozdziały.
Komparatystyka dla humanistów, red. M. Dąbrowski, Warszawa 2011, wybrane rozdziały.
I. Cieślik, Starcy Pustelni Optyńskiej, Kraków 2005 (wybrane rozdziały);
M. Rusinek, Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk 2012;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: