Kurs lekturowy 09-KLEKT-22
Literatura polska w pierwszej połowie XX wieku;
Polska literatura emigracyjna po 1939 r.;
Literatura polska wobec II wojny światowej oraz Zagłady;
Niemieckojęzyczna literatura wobec II wojny światowej oraz Zagłady;
Literatura polska i niemieckojęzyczna w kontekstach ideologicznych;
Literatura - świadectwo - milczenie - tabu (RFN, NRD, wczesne lata PRL);
Ośrodki polskiej emigracji; literatura polskiej emigracji;
Spór o „emigrację wewnętrzną“;
Wybrane przykłady polskiej i niemieckojęzycznej literatury emigracyjnej;
Rok „1968“ jako „miejsce pamięci“ w literaturze polskiej i niemieckojęzycznej;
Literatura a utopia;
Rewizje przeszłości;
Odkrywanie niemieckiej przeszłości w polskiej teraźniejszości;
Koncepcja “Europy Środkowej“;
Podsumowanie.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych różnic w zagadnieniach polskiej i niemieckiej literatury odnoszącej się do II wojny światowej;
ma uporządkowaną wiedzę na temat głównych cech najważniejszych nurtów polskiej i niemieckiej literatury w drugiej połowie XX wieku;
analizuje przyczyny i przebieg zjawisk literackich na tle filozoficzno-estetycznym i społecznym; ma świadomość związku między literaturą a rzeczywistością;
wyszukuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzysta¬niem różnych perspektyw na dane zjawisko artystyczno-estetyczne;
przejawia refleksyjną postawę wobec literackich konstrukcji tożsamościowych;
przejawia refleksyjną postawę wobec warunków społeczno-polityczno-artystycznych, które kształtują kanoniczne obrazy epoki literackiej i poszczególnych dzieł; ma świadomośc zależności interpretacji dzieła literackiego od czasu i społeczeństwa, w którym ona powstawała;
Kryteria oceniania
Pozytywna ocena eseju (właściwa struktura i argumentacja, dobór adekwatnych środków językowych, samodzielność, poprawność językowa)
Literatura
Dobrana przez wykładowcę literatura (przedmiotu) udostępniana studentom na początku semestru oraz w trakcie zajęć w zależności od zagadnień oraz poszczególnych pytań od strony studentów.
Wybór zalecanych prac:
Henryk Grynberg: Holocaust w literaturze polskiej, w: Grynberg: Prawda nieartystyczna.
Ernestine Schlant: Die Sprache des Schweigens. Die deutsche Literatur und der Holocaust.
Barbara Breysach: Schauplatz und Gedächtnisraum Polen. Die Vernichtung der Juden in der deutschen und polnischen Literatur.
Piotr Sommer: Wcielenia Jerzego Ficowskiego.
Paulina Czwordon: Empatia i obserwacja. O Poezji Jerzego Ficowskiego.
Joanna Wiszniewicz: Życie przecięte. Opowieści pokolenia marca.
John Felstiner: Paul Celan. Eine Biographie.
Carsten Gansel: Rhetorik der Erinnerung – Gedächtnis und Literatur in den „geschlossenen Gesellschaften“ des Real-Sozialismus von 1945 bis 1989.
Ruth Klüger: Gibt es ein „Judenproblem“ in der deutschen Nachkriegsliteratur?, w: Klüger: Katastrophen. Über deutsche Literatur.
Łukasz Gałecki, Basil Kerski (Hg.): Die polnische Emigration und Europa 1945-1990.
Eva Behring, Alfrun Kliems, Hans-Christian Trepte (Hg.): Grundbegriffe und Autoren ostmitteleuropäischer Exilliteratur 1945-1989.
Ralf Schnell: Dichtung in finsteren Zeiten.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: