Kultura języka 09-KJaj-ILS-11
W ramach Kultury Języka Studenci zapoznani sią z najważniejszymi pojęciami z zakresu przedmiotu: system językowy, norma językowa, uzus językowy, zasady współdziałania językowego, kodyfikacja norm, puryzm językowy, poradnictwo językowe, instytucje ochrony języka w Europie, styl i jego odmiany, znak językowy, język mówiony i pisany. Poza tym: pojęcie błędów, usterek oraz innowacji językowych; zapoznanie się ze współczesną typologią bledów językowych; analiza błędów w różnych typach tekstów
Język ogólny, dialekty i regionalizmy (klasyfikacja regionalizmów leksykalnych)
Podstawowe pojęcia z socjolingwistyki: hipoteza Sapira-Whorfa, hipoteza Bernsteina, klasyfikacja socjolektów, koncepcje normatywistyczne
Pojęcie języka równościowego i jego istoty we współczesnym społeczeństwie. Poza tym: język mediów i reklamy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawowe zagadnienia z kultury języka.
Posiada umiejętność krytycznej analizy tekstów w różnych rejestrach (analiza błędów).
Potrafi zastosować podstawową wiedzę z zakresu kultury języka w tworzeniu poprawnych i logicznych wypowiedzi w języku polskim.
Posiada podstawowe wiadomości dotyczące poszczególnych rejestrów języka i specyfiki języka mówionego (składnia, gramatyka, prozodia) oraz języka pisanego (składnia, gramatyka).
Posiada podstawowe wiadomości na temat dialektów oraz cech dialektalnych i gwarowych języka w różnych częściach Polski.
Posiada podstawową wiedzę z zakresu socjolingwistyki i socjolektów.
Jest świadomy istnienia języka równościowego i sfer, do których język się odnosi; potrafi odnieść się krytycznie do problemu seksizmu w języku.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny egzaminu pisemnego: wykazanie się wiedzą teoretyczną i praktyczną z przewidzianego zakresu tematycznego (analiza w odniesieniu do błędów krótkich tekstów pisanych, pytania testowe, pytania otwarte).
Literatura
Markowski, Andrzej (2005): Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa.
Markowski, Andrzej/Puzynina, Jadwiga (2001): Kultura języka. W: Jerzy Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, 49-71.
Karaś, Halina (2017) – Typy i przykłady regionalizmów (źródło: http://www.dialektologia.uw.edu.pl/index.php?l1=podstawy-dialektologii&l2=typy-i-przyklady-mwr)
Karaś, Halina (2017) – Dialektyzmy a regionalizmy (źródło: http://www.dialektologia.uw.edu.pl/index.php?l1=podstawy-dialektologii&l2=dialektyzmy-mwr)
Piekot, Tomasz (2008) – Język w grupie społecznej. Wprowadzenie do analizy socjolektu. Wałbrzych.
Styl i jego odmiany: (Źródło: Słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 1998, wyd. XVIII.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: