Kreatywność językowa 09-KJ-DL11
tematyczne, gatunkowe i stylistyczne (struktura tekstu, figury stylistyczne, słownictwo, składnia) aspekty wybranych utworów literackich z zakresu współczesnej literatury niemieckojęzycznej
analiza tekstu
konstruowanie spójnych i oryginalnych wypowiedzi ustnych i pisemnych z wykorzystaniem konkretnych elementów i/lub struktur leksykalnych, gramatycznych etc. danego tekstu,
parodia stylu, parodia gatunku
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
rozróżnia i charakteryzuje wybrane gatunkowe i stylistyczne zjawiska literackie w zakresie współczesnej literatury niemieckojęzycznej
stosuje terminologię literaturoznawczą w wypowiedziach o literaturze
porządkuje i hierarchizuje poziomy analizy tekstu literackiego
wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych)
przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa
stosuje poznane struktury językowe do tworzenia płynnych wypowiedzi ustnych oraz spójnych i oryginalnych wypowiedzi pisemnych
Kryteria oceniania
projekt, prezentacja
Oceny formujące student otrzymuje za przygotowanie do zajęć, pisemne lub ustne zadania domowe, niezapowiedziane sprawdziany, aktywność podczas zajęć (wypowiedzi ustne) / liczbę i formę zadań ustala prowadzący.
Ocenę podsumowującą student otrzymuje za przygotowanie pracy zaliczeniowej (praca pisemna lub prezentacja). Kryteria oceniania pracy: oryginalność, poprawność formalna, poprawność językowa.
5,0 znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie bardzo dobrym
4,0 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie dobrym
3,5 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
Literatura prymarna:
patrz „Kanon lektur” (część 4) dostępny na stronie Instytutu Filologii Germańskiej (http://www.germanistyka.amu.edu.pl/ (zakładka „Materiały dydaktyczne”).
Szczegółowy plan zajęć wraz z listą lektur student otrzymuje na pierwszych zajęciach w semestrze.
Literatura sekundarna:
Harald Fricke, Rüdiger Zymner: Einübung in die Literaturwissenschaft: Parodieren geht über Studieren. Paderborn, München, Wien, Zürich 1996; Judith Wolfberger: Frei geschrieben. Mut, Freiheit & Strategie für wissenschaftliche Abschlussarbeiten. Wien, Köln, Weimar 2009; Edward de Bono: Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa 1998; Edward Nęcka: Trening twórczości. Gdańsk 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: