Kultura chińska 09-KCh-M-22
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Kategorie czasu i przestrzeni w dawnej kulturze chińskiej a ich nowoczesne rozumienie.
Pustka i pełnia w chińskim malarstwie tradycyjnym i ich współczesne kontynuacje.
Charakter kreski w chińskiej kaligrafii tradycyjnej a kaligrafia nowoczesna.
Nieokreśloność, sugestia i niedopowiedzenie w chińskiej poezji tradycyjnej i w poezji nowoczesnej.
Tragiczność i komiczność w chińskim dramacie muzycznym i w nowoczesnym dramacie awangardowym.
Stylizacja, konwencjonalność i symbolika w tradycyjnym teatrze Chin i ich kontynuacje w dzisiejszym teatrze eksperymentalnym.
Przestrzeń, linia i teatralność w dawnej chińskiej sztuce ogrodowej a dzisiejsze kształtowanie krajobrazu miejskiego.
Estetyzacja i celebracja codziennego życia w dawnych Chinach a współczesny dizajn.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
posiada wiedzę z zakresu wybranych zagadnień kultury, sztuki, teatru, dramatu i estetyki chińskiej;
dostrzega powiązania między kulturą, sztuką, teatrem, dramatem dawnych i dzisiejszych Chin;
rozumie ideę ciągłości tradycji i jej nowoczesnych interpretacji i kontynuacji;
rozumie istotę kultury wysokiej i konieczność działania na rzecz rozwoju międzynarodowej wymiany kulturalnej;
dokonuje krytycznej analizy tekstów kultury w języku polskim i chińskim;
bierze udział w dyskusji na tematy związane z kulturą chińską, prezentując swoje poglądy i poprawnie je argumentując.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): szeroka wiedza z zakresu tematyki zajęć bez uchybień;
dobry plus (+db; 4,5): szeroka wiedza z zakresu tematyki zajęć z drobnymi uchybieniami;
dobry (db; 4,0): dobra wiedza z zakresu tematyki zajęć z zauważalnymi uchybieniami;
dostateczny plus (+dst; 3,5): przeciętna wiedza z zakresu tematyki zajęć;
dostateczny (dst; 3,0): przeciętna wiedza z zakresu tematyki zajęć z istotnymi błędami i brakami;
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy z zakresu tematyki zajęć.
Literatura
Witold Rodziński, Historia Chin, Wrocław 1974 – rozdziały poświęcone kulturze, literaturze, nauce chińskiej od dyn. Zhou do Qing.
John King Fairbank, Historia Chin. Nowe spojrzenie, Gdańsk 1996.
Patricia Buckley Ebrey , Ilustrowana historia Chin, Warszawa 2002.
Laurence Sickman, Aleksander Soper, Sztuka i architektura w Chinach, Warszawa 1984.
Craig Clunas, Art In China, Oxford 1997.
5000 lat sztuki chińskiej [album], Warszawa 2014.
Adina Zemanek (red.), Estetyka chińska . Antologia, Kraków 2007, Universitas.
JeeLoo Liu, Wprowadzenie do filozofii chińskiej, Kraków 2010.
Hajime Nakamura, Systemy myślenia ludów Wschodu, Kraków 2003.
Benjamin I. Schwartz, Starożytna myśl chińska, Kraków 2009.
Livia Kohn, Taoizm. Wprowadzenie, Kraków 2012.
Xinzhong Yao, Konfucjanizm. Wprowadzenie, Kraków 2000.
Francois Jullien, Drogą okrężną i wprost do celu, Kraków 2006.
Francois Jullien, Pochwała nieokreśloności, Kraków 2006.
William Dolby, A History of Chinese Drama, London 1976, Paul Elek.
Izabella Łabędzka, Obrzędowy teatr Dalekiego Wschodu, Poznań 1999, Wyd. UAM.
Teksty chińskojęzyczne poświęcone kulturze, sztukom pięknym, sztukom widowiskowym w Chinach oraz estetyce chińskiej przekazane na zajęciach przez prowadzącego kurs.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: