Drugi język Półwyspu Iberyjskiego - język kataloński IV 09-KATHISP-44
1. Specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, imprez lokalnych i narodowych oraz zwyczajów mieszkańców Krain Katalońskich
2. Język dotyczący tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), ściśle związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
3. złożone struktury syntaktyczne
4. odmiany czasowników w trybie rozkazującym
5. oficjalna odmiana języka katalońskiego, a także najbardziej popularne wyrażenia idiomatyczne
6. sformułowania w tekstach dotyczących ważnych dziedzin życia w Krajach Katalońskich (np. listy handlowe, protokoły zebrań)
7. najważniejsze utwory i autorze katalońskiej literatury średniowiecznej oraz treść pozycji El Llibre de les Bèsties Ramona Llulla
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. formułuje i rozumie zdania w języku katalońskim na poziomie ALTE B2, czyli Vantage level
2. objaśnia i charakteryzuje specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, imprez lokalnych i narodowych oraz zwyczajów mieszkańców Krain Katalońskich
3. rozpoznaje najważniejsze treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), ściśle związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
4. identyfikuje złożone struktury syntaktyczne
5. odmienia czasowniki w trybie rozkazującym
6. identyfikuje oficjalną odmianę języka katalońskiego stosownie do sytuacji, a także rozpoznaje najbardziej popularne wyrażenia idiomatyczne
7. formułuje i rozpoznaje teksty dotyczące ważnych dziedzin życia w Krajach Katalońskich (np. listy handlowe, protokoły zebrań)
8. wymienia najważniejsze utwory i autorów katalońskiej literatury średniowiecznej oraz szersze rozpoznaje treść pozycji El Llibre de les Bèsties Ramona Llulla
Kryteria oceniania
Formy oceny:
- Test pisemny (60%)
- Praca domowa (20%)
- Dyskusja podczas ćwiczeń (20%)
Obecność:
- Obowiązkowa
- Możliwe 2 nieobecności bez usprawiedliwienia
- Każda nieobecność nieusprawiedliwiona oznaczać będzie dodatkową pracę domową
Literatura
AD (2008). Parla.cat. [On-line] IRL
ABELLÓ, Xavier & Judith RODRÍGUEZ (2007). Llengua Catalana. Elemental 3. Barcelona: Barcanova
ALEMANY, Esther & alii (2005). Curs de llengua catalana. Nivell intermedi 1. Barcelona: Castellnou.
― (2005). Curs de llengua catalana. Nivell intermedi 2. Barcelona: Castellnou.
BASTONS, Núria, Cristina BERNADÓ & Llorenç COMAJOAN (2011). Gramàtica pràctica del català. Barcelona: Teide.
CLUA, Maria Jesús & alii (2004). Curs de llengua catalana. Nivell elemental 3. Barcelona: Castellnou.
COMELLES, Salvador, Teresa GARCÍA & Carme VILÀ (2008). Llengua Catalana. Intermedi 1. Barcelona: Barcanova.
― (2008). Llengua Catalana. Intermedi 2. Barcelona: Barcanova.
LLULL, Ramon (2002). Llibre de les bèsties. Red. Heleny Soler & Lluísa Busquetsa. Barcelona: Laertes.
MAS, Marta & Albert VILAGRASA (2008). Veus 3. Curs de català: Llibre de l’alumne. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
ROIG, Núria, Marta PADRÓS & Marta CAMPS (2007). Passos 2. Nivell elemental. Barcelona: Octaedro.
TOMÀS I JUSTRIBÓ, Santiago (2002). Flash Más, 32. Madrid: Acento.
XURIGUERA, J. Baptista (1998). Els verbs catalans conjugats. Barcelona: Claret.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: