Język Półwyspu Iberyjskiego - język kataloński 09-KATHISP-33
1. słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów
2. treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), nie zawsze związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
3. rejestry językowe w tekstach pisanych, takich jak specyficzne podania, skargi, protokoły, itp. oraz ogólne cechy dialektalne
4. reguły wymowy i aspekty prozodyjne w języku katalońskim
5. szeroki wachlarz popularnych wyrażeń idiomatycznych
6. najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu powojennego i współczesnego, oraz ich podstawowe aspekty literackie
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
1. formułuje i rozumie zdania w języku katalońskim na poziomie pomiędzy ALTE B2+ a ALTE C1, czyli Vantage level+ a Effective Operational Proficiency level
2. objaśnia i charakteryzuje słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów
3. rozpoznaje treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), nie związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
4. relacjonuje zdarzenia z przeszłości oraz wyraża życzenia i marzenia w interakcji z rodzimymi użytkownikami
5. rozpoznaje rejestry językowe w tekstach pisanych, takich jak specyficzne podania, skargi, protokoły, itp. oraz ogólne cechy dialektalne
6. identyfikuje wymowy i aspekty prozodyjne w języku katalońskim i objaśnia jego reguły wymowy
7. rozpoznaje i wymienia szeroki wachlarz popularnych wyrażeń idiomatycznych
8. wymienia i rozpoznaje najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu powojennego i współczesnego, oraz objaśnia ich podstawowe aspekty literackie
Kryteria oceniania
Formy oceny:
- Test pisemny (60%)
- Praca domowa (20%)
- Dyskusja podczas ćwiczeń (20%)
Obecność:
- Obowiązkowa
- Możliwe 2 nieobecności bez usprawiedliwienia
- Każda nieobecność nieusprawiedliwiona oznaczać będzie dodatkową pracę domową
Literatura
AD (2008). Parla.cat. [On-line] IRL
ALEMANY, Esther & alii (2007). Curs de llengua catalana. Nivell suficiència 2. Barcelona: Castellnou.
― (2007). Curs de llengua catalana. Nivell suficiència 3. Barcelona: Castellnou.
BADIA I MARGARIT, Antoni (1995). Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: Proa.
BORDONS, Glòria & Jaume SUBIRANA (red.) (1999). Literatura catalana contemporània. Biblioteca Oberta / Àgora. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya & Proa.
CALDERS, Pere (2008). Tots els contes. Barcelona: Labutxaca.
COMELLES, Salvador, Teresa GARCÍA & Carme VILÀ (2008). Llengua Catalana. Suficiència 2. Barcelona: Barcanova.
― (2008). Llengua Catalana. Suficiència 3. Barcelona: Barcanova.
MACIÀ, Jaume & alii (1999). Fàci’ls fàcils: Els pronoms febles. Barcelona: Teide.
MARÇAL, Maria Mercè (2004). Llengua abolida (1973-1988). València: 3 i 4.
MONZÓ, Quim (1999). Vuitanta-sis contes. Barcelona: Quaderns Crema.
RODOREDA, Mercè (2008). Narrativa completa. Barcelona: Ed. 62
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: