Język Półwyspu Iberyjskiego - kataloński 09-KATHISP-13
1. specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, zwyczajów i spraw społeczno-politycznych w Krainach Katalońskich
2. treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
3. złożone struktury syntaktyczne
4. odmiany czasowników w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym
5. oficjalna i nieoficjalna odmiana języka katalońskiego stosownie do sytuacji, a także popularne wyrażenia idiomatyczne
6. różne kombinacje podwójne zaimków, tzw. pronoms febles
7. konwencje socjokulturowe stosowane w komunikacji w języku katalońskim
8. najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu Renaixença i Modernisme, oraz ich podstawowe aspekty literackie
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
1. formułuje i rozumie zdania w języku katalońskim na poziomie ALTE B2, czyli Vantage level
2. objaśnia i charakteryzuje specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, zwyczajów i spraw społeczno-politycznych w Krainach Katalońskich
3. rozpoznaje treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
4. identyfikuje i objaśnia złożone struktury syntaktyczne
5. odmienia czasowniki w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym
6. identyfikuje i objaśnia oficjalną i nieoficjalną odmianę języka katalońskiego stosownie do sytuacji, a także rozpoznaje popularne wyrażenia idiomatyczne
7. rozpoznaje i objąśnia zaimki, tzw. pronoms febles, używane w różnych podwójnych kombinacjach
8. rozpoznaje większość konwencji socjokulturowych stosowanych w komunikacji w języku katalońskim
9. wymienia i rozpoznaje. najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu Renaixença i Modernisme, oraz objaśnia ich podstawowe aspekty literackie
Kryteria oceniania
Formy oceny:
- Test pisemny (60%)
- Praca domowa (20%)
- Dyskusja podczas ćwiczeń (20%)
Obecność:
- Obowiązkowa
- Możliwe 2 nieobecności bez usprawiedliwienia
- Każda nieobecność nieusprawiedliwiona oznaczać będzie dodatkową pracę domową
Literatura
AD (2008). Parla.cat. [On-line] IRL
ALEMANY, Esther & alii (2005). Curs de llengua catalana. Nivell intermedi 3. Barcelona: Castellnou.
BASTONS, Núria, Cristina BERNADÓ & Llorenç COMAJOAN (2011). Gramàtica pràctica del català. Barcelona: Teide.
BORDONS, Glòria & Jaume SUBIRANA (red.) (1999). Literatura catalana contemporània. Biblioteca Oberta / Àgora. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya & Proa.
COMELLES, Salvador, Teresa GARCÍA & Carme VILÀ (2008). Llengua Catalana. Intermedi 3. Barcelona: Barcanova.
MACIÀ, Jaume & alii (1999). Fàci’ls fàcils: Els pronoms febles. Barcelona: Teide.
MAS, Marta & Albert VILAGRASA (2008). Veus 3. Curs de català: Llibre de l’alumne. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
OLLER, Narcís (2008). L’escanyapobres. Barcelona: Ed. 62.
MARAGALL, Joan (1992). Antologia poètica. Barcelona: Ed. 62.
XURIGUERA, J. Baptista (1998). Els verbs catalans conjugats. Barcelona: Claret.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: