Drugi język iberyjski - język kataloński 09-KATAPORT-44
1. specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, imprez lokalnych i narodowych oraz zwyczajów mieszkańców Krain Katalońskich
2. język dotyczący tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), ściśle związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
3. złożone struktury syntaktyczne
4. odmiany czasowników w trybie rozkazującym
5. oficjalna odmiana języka katalońskiego, a także najbardziej popularne wyrażenia idiomatyczne
6. sformułowania w tekstach dotyczących ważnych dziedzin życia w Krajach Katalońskich (np. listy handlowe, protokoły zebrań)
7. najważniejsze utwory i autorze katalońskiej literatury średniowiecznej oraz treść pozycji El Llibre de les Bèsties Ramona Llulla
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
1. formułuje i rozumie zdania w języku katalońskim na poziomie ALTE B2, czyli Vantage level
2. objaśnia i charakteryzuje specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, imprez lokalnych i narodowych oraz zwyczajów mieszkańców Krain Katalońskich
3. rozpoznaje najważniejsze treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), ściśle związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
4. identyfikuje złożone struktury syntaktyczne
5. odmienia czasowniki w trybie rozkazującym
6. identyfikuje oficjalną odmianę języka katalońskiego stosownie do sytuacji, a także rozpoznaje najbardziej popularne wyrażenia idiomatyczne
7. formułuje i rozpoznaje teksty dotyczące ważnych dziedzin życia w Krajach Katalońskich (np. listy handlowe, protokoły zebrań)
8. wymienia najważniejsze utwory i autorów katalońskiej literatury średniowiecznej oraz szersze rozpoznaje treść pozycji El Llibre de les Bèsties Ramona Llulla
Kryteria oceniania
Formy oceny:
- Test pisemny (60%)
- Praca domowa (20%)
- Dyskusja podczas ćwiczeń (20%)
Obecność:
- Obowiązkowa
- Możliwe 2 nieobecności bez usprawiedliwienia
- Każda nieobecność nieusprawiedliwiona oznaczać będzie dodatkową pracę domową
Literatura
AD (2008). Parla.cat. [On-line] IRL
ABELLÓ, Xavier & Judith RODRÍGUEZ (2007). Llengua Catalana. Elemental 3. Barcelona: Barcanova
ALEMANY, Esther & alii (2005). Curs de llengua catalana. Nivell intermedi 1. Barcelona: Castellnou.
― (2005). Curs de llengua catalana. Nivell intermedi 2. Barcelona: Castellnou.
BASTONS, Núria, Cristina BERNADÓ & Llorenç COMAJOAN (2011). Gramàtica pràctica del català. Barcelona: Teide.
CLUA, Maria Jesús & alii (2004). Curs de llengua catalana. Nivell elemental 3. Barcelona: Castellnou.
COMELLES, Salvador, Teresa GARCÍA & Carme VILÀ (2008). Llengua Catalana. Intermedi 1. Barcelona: Barcanova.
― (2008). Llengua Catalana. Intermedi 2. Barcelona: Barcanova.
LLULL, Ramon (2002). Llibre de les bèsties. Red. Heleny Soler & Lluísa Busquetsa. Barcelona: Laertes.
MAS, Marta & Albert VILAGRASA (2008). Veus 3. Curs de català: Llibre de l’alumne. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
ROIG, Núria, Marta PADRÓS & Marta CAMPS (2007). Passos 2. Nivell elemental. Barcelona: Octaedro.
TOMÀS I JUSTRIBÓ, Santiago (2002). Flash Más, 32. Madrid: Acento.
XURIGUERA, J. Baptista (1998). Els verbs catalans conjugats. Barcelona: Claret.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: