Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język kataloński 09-KATAL-23
1. specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, zwyczajów i spraw społeczno-politycznych w Krainach Katalońskich
2. treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
3. złożone struktury syntaktyczne
4. odmiany czasowników w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym
5. słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów
6. różne kombinacje podwójne zaimków, tzw. pronoms febles
7. konwencje socjokulturowe stosowane w komunikacji w języku katalońskim
8. najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu Noucentisme i Avantguardes, oraz ich podstawowe aspekty literackie
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
1. formułuje i rozumie zdania w języku katalońskim na poziomie ALTE B2+, czyli Vantage level +
2. objaśnia i charakteryzuje specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, zwyczajów i spraw społeczno-politycznych w Krainach Katalońskich
3. rozpoznaje treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), nie zawsze związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
4. identyfikuje i objaśnia złożone struktury syntaktyczne
5. odmienia czasowniki w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym
6. identyfikuje i objaśnia słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów
7. rozpoznaje i objąśnia zaimki, tzw. pronoms febles, używane w różnych podwójnych kombinacjach
8. rozpoznaje większość konwencji socjokulturowych stosowanych w komunikacji w języku katalońskim
9. wymienia i rozpoznaje najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu Noucentisme i Avantguardes, oraz objaśnia ich podstawowe aspekty literackie.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Prezentacja multimedialna
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
AD (2008). PARLA.CAT. [ON-LINE] IRL
ALEMANY, ESTHER & ALII (2005). CURS DE LLENGUA CATALANA. NIVELL INTERMEDI 3. BARCELONA: CASTELLNOU.
– (2007). CURS DE LLENGUA CATALANA. NIVELL SUFICIÈNCIA 1. BARCELONA: CASTELLNOU.
BASTONS, NÚRIA, CRISTINA BERNADÓ & LLORENÇ COMAJOAN (2011). GRAMÀTICA PRÀCTICA DEL CATALÀ. BARCELONA: TEIDE.
BORDONS, GLÒRIA & JAUME SUBIRANA (RED.) (1999). LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA. BIBLIOTECA OBERTA / ÀGORA. BARCELONA: UNIVERSITAT OBERTA DE CATALUNYA & PROA.
CARNER, JOSEP (1992). POESIA. RED. JAUME COLLA. BARCELONA: QUADERNS CREMA.
COMELLES, SALVADOR, TERESA GARCÍA & CARME VILÀ (2008). LLENGUA CATALANA. INTERMEDI 3. BARCELONA: BARCANOVA.
– (2008). LLENGUA CATALANA. SUFICIÈNCIA 1. BARCELONA: BARCANOVA.
FOIX, J.V. (1984). OBRES COMPLETES 1: POESIA. CLÀSSICS CATALANS DEL SEGLE XX. BARCELONA: ED. 62.
MACIÀ, JAUME & ALII (1999). FÀCI’LS FÀCILS: ELS PRONOMS FEBLES. BARCELONA: TEIDE.
XURIGUERA, J. BAPTISTA (1998). ELS VERBS CATALANS CONJUGATS. BARCELONA: CLARET.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: