Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język kataloński 09-KATAL-13
Treści kształcenia:
1. specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, zwyczajów i spraw społeczno-politycznych w Krainach Katalońskich
2. treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
3. złożone struktury syntaktyczne
4. odmiany czasowników w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym
5. oficjalna i nieoficjalna odmiana języka katalońskiego stosownie do sytuacji, a także popularne wyrażenia idiomatyczne
6. różne kombinacje podwójne zaimków, tzw. pronoms febles
7. konwencje socjokulturowe stosowane w komunikacji w języku katalońskim
8. najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu Renaixença i Modernisme, oraz ich podstawowe aspekty literackie
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. formułuje i rozumie zdania w języku katalońskim na poziomie ALTE B2, czyli Vantage level
2. objaśnia i charakteryzuje specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, zwyczajów i spraw społeczno-politycznych w Krainach Katalońskich
3. rozpoznaje treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze
4. identyfikuje i objaśnia złożone struktury syntaktyczne
5. odmienia czasowniki w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym
6. identyfikuje i objaśnia oficjalną i nieoficjalną odmianę języka katalońskiego stosownie do sytuacji, a także rozpoznaje popularne wyrażenia idiomatyczne
7. rozpoznaje i objąśnia zaimki, tzw. pronoms febles, używane w różnych podwójnych kombinacjach
8. rozpoznaje większość konwencji socjokulturowych stosowanych w komunikacji w języku katalońskim
9. wymienia i rozpoznaje. najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu Renaixença i Modernisme, oraz objaśnia ich podstawowe aspekty literackie.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Egzamin pisemny
Egzamin ustny
Prezentacja multimedialna
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
AD (2008). Parla.cat. [On-line] IRL
ALEMANY, Esther & alii (2005). Curs de llengua catalana. Nivell intermedi 3. Barcelona: Castellnou.
BASTONS, Núria, Cristina BERNADÓ & Llorenç COMAJOAN (2011). Gramàtica pràctica del català. Barcelona: Teide.
BORDONS, Glòria & Jaume SUBIRANA (red.) (1999). Literatura catalana contemporània. Biblioteca Oberta / Àgora. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya & Proa.
COMELLES, Salvador, Teresa GARCÍA & Carme VILÀ (2008). Llengua Catalana. Intermedi 3. Barcelona: Barcanova.
MACIÀ, Jaume & alii (1999). Fàci’ls fàcils: Els pronoms febles. Barcelona: Teide.
MAS, Marta & Albert VILAGRASA (2008). Veus 3. Curs de català: Llibre de l’alumne. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
OLLER, Narcís (2008). L’escanyapobres. Barcelona: Ed. 62.
MARAGALL, Joan (1992). Antologia poètica. Barcelona: Ed. 62.
XURIGUERA, J. Baptista (1998). Els verbs catalans conjugats. Barcelona: Claret.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: