Kultura II 09-K2-3MH-22
Opis treści kształcenia:
1) Wyjaśnienie i omówienie sposobów rozumienia dialogiczności, intertekstualności i zabiegów metaartystycznych we współczesnych studiach literaturoznawczych i kulturoznawczych;
2) Dialogiczność artystycznego kina Carlosa Saury na przykładzie obrazu filmowego Tango (do wyboru Carmen): rozmowy na temat znaczeniowego kształtowania narracji filmowej, scenografii, przestrzeni scenicznej, światła, wykorzystania dokumentalnych obrazów „pamięci”, problematyzacja zagadnienia filmu Saury jako „spojrzenia” na rzeczywistość;
3) Trash art, dekonstektualizacja przedmiotów codziennego użytku w sztuce: asamblaże, recykling, śmieci, zapachy, etc.; Trashart jako sztuka zaangażowana społecznie i ekologicznie na przykładzie projektu brazylijskiego artysty Viki Muniza (Waste Land) i innych współczesnych działań plastycznych, teatralnych;
4) Wybrane zagadnienia dotyczące teatru alternatywnego i eksperymentalnego w Hiszpanii, Katalonii i Am. Łacińskiej (na przykładzie m.in. Els Comediants, Els Joglars, La Fura dels Baus, Teatro del Silencio, itd.): zejście ze sceny, przestrzeń teatralna (teatr w miejscach nieteatralnych), etc.;
5) Wybrane zagadnienia dotyczące dialogiczności i intertekstualności fotografii na podstawie esejów S. Sontag (Sobre la fotografía, Ante el dolor de los demás) i R. Barthesa (La cámara lúcida) oraz np. dokumentalnego obrazu S. Moreno (Chile) La ciudad de los fotógrafos
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia, student:
1) Dysponuje rozszerzoną wiedzą o specyfice przedmiotowej i metodologicznej z zakresu tematyki zajęć;
2) Rozumie i potrafi poddać pogłębionej interpretacji omawiane zjawiska kultury;
3) Właściwie stosuje terminologię specjalistyczną (np. intertekstualność, zagadnienia metaartystyczne, trash art, studium, punctum w fotografii, etc.),
4) Potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych i stosować ją do formułowania własnych osądów krytycznych;
5) Korzysta ze źródeł literaturowych i umie poszerzać swoją wiedzę i umiejętności badawcze;
6) Posiada kolejne umiejętności interpersonalnej współpracy w grupie
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- przeczytanie zadanych i omawianych tekstów
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach
- umiejętność krytycznego spojrzenia na prezentowane tematy
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
- praca pisemna w formie eseju krytycznego na zadany temat
Literatura
A. Bibliografia:
- ASZYK, U. (1988). Współczesny teatr hiszpański w walce o … teatr. Warszawa: PIW.
- BENJAMIN, W. (1931). Breve historia de la fotografía. Madrid: casimiro, 2011.
- BARTHES, R. (1980). La cámara lúcida. Madrid: Paidós, 2010.
- CHYŁA, W. (1991). Hiszpańska myśli filmowa. Warszawa: PAN – Instytut Sztuki.
- DUDZIK, W. (red.), (2007). Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN.
- GROTOWSKI, J. (1968). Ku teatrowi ubogiemu. Wrocław: Instytut Jerzego Grotowskiego, 2007.
- HELLMAN, A., J. Ostaszewski (2010). Historia myśli filmowej. Gdańsk: słowo/obraz/terytoria.
- HELLMAN, A., A. PITRUS (2008). Podstawy wiedzy o filmie. Gdańsk: słowo/obraz/terytoria.
- KRAJEWSKI, M. (2003). Kultury kultury popularnej. Poznań: Wyd. Naukowe UAM.
- KRES, M (2011). „Trash art. czyli życie po życiu śmieci”, w J. Małczyński, R. Tańczuk Do rzeczy! Szkice kulturoznawcze, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, str 21-34.
- KRÓLIKOWSKA, E. (1988). Śladami Buñuela. Hiszpańskie kino. Warszawa: Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury.
¬ PRZYLIPIAK, M. (2000). Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.
- ROUILLÉ, A. (2007). Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków: Universitas.
- SCHMIDT, F., M. Skowrońska (2010). „Śmieci i zapachy jako wskaźnik różnic i nierówności społecznych w krajobrazie miejskim”, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, rok LXXII, zeszyt 1, str. 201-216.
- SONTAG, S. (2003). Ante el dolor de los demás. Barcelona: DEBOLS!LLO, 2010. (
- SONTAG, S. (1977). Sobre la fotografía. México: Alfaguara, 2006.
- STOICHITA, V. (1996). Ustanowienie obrazu. Gdańsk: słowo/obraz/terytoria, 2011.
B. Filmografia:
- SAURA, C. (1998). Tango, prod. Hiszpania.
- WALKER, L. (2010). Waste Land (Lixo Extraordinário), prod. Brazylia.
- MORENO, S. (2006). La ciudad de los fotógrafos, prod. Chile
- zapisy dokumentalne (fragmentów) spektakli zespołów: Els Comediants, Els Jorglars, La Fura dels Baus, Teatro del Silencio, etc.,
C. Materiały z Internetu:
- strony internetowe omawianych zespołów teatralnych oraz artystów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: