Wstęp do językoznawstwa 09-JZNIND-11
Językoznawstwo jako nauka i jego relacje z innymi dyscyplinami naukowymi
Działy językoznawstwa
Podstawowe metody badań lingwistycznych
Semiotyczne podstawy języka, język jako system/struktura
Teorie pochodzenia języka
Pokrewieństwo i zróżnicowanie języków świata
Klasyfikacje i typologie języków
Ekolingwistyka – ochrona i rewitalizacja języków, miejsce języka w kulturze i społeczeństwie
Typologia systemów graficznych języków świata
Przygotowanie do samodzielniejszych refleksji i dociekań nad językiem, dalszego studiowania przedmiotów lingwistycznych oraz rozszerzania własnych studiów poprzez korzystanie z opracowań językoznawczych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Charakteryzuje językoznawstwo jako dyscyplinę naukową i jego miejsce wśród innych dyscyplin naukowych
Opisuje model aktu komunikacji językowej oraz podstawowe funkcje języka
Rozumie, czym jest język naturalny i jakie są jego cechy oraz tłumaczy teorie pochodzenia języka naturalnego
Analizuje język jako strukturę i charakteryzuje poszczególne jego podsystemy, oraz relacje między jednostkami języka oraz jego podsystemami
Rozumie i wyjaśnia związki między pokrewieństwem, klasyfikowaniem a zróżnicowaniem języków świata i systemów pisma
Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania lingwistyczne oparte na typologiach języków
Wskazuje podstawowe typy morfologiczne i syntaktyczne języków świata
Interpretuje związki między językiem, kulturą a społeczeństwem – zwłaszcza w kontekście zagrożenia języków naturalnych, ich ochrony i rewitalizacji języków
Postrzega język jako jeden z najistotniejszych przejawów kultury i ma świadomość językowego zróżnicowania świata
Kryteria oceniania
Sprawdzenie wiedzy i umiejętności na zajęciach podczas dyskusji (F) zaliczenie testowe / ustne (P)
Omawianie tekstów (F)
Warunki i tryb odbywania zajęć dydaktycznych.
Konwersatorium z aktywnym udziałem studentów
Warunki usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności na zajęciach.
Obecności usprawiedliwiane i materiały odrabiane podczas konsultacyj w trakcie dyżurów wykładowcy (środy godz. 14:00-15:00, s. 134 HCP)
Warunki i tryb uzyskiwania zaliczenia
Zaliczenie w formie testu lub w formie ustnej (do wyboru) na podstawie materiału przedstawianego podczas zajęć oraz zalecanego jako praca własna studnetów
Tryb ogłaszania wyników zaliczenia oraz dokonywania wpisów zaliczenia
Informacja oraz wpis do USOS 9 i 9 lutego 2017 r.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Breton, Roland 2003. Atlas des langues du monde. Une pluralité fragile. Paris: Éditions Autrement.
Crystal, David 1997. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press.
Maciejewski, Witold (red.) Wielka Encyklopedia Geografii Świata. t.14 Świat języków. Poznań: Kurpisz.
Majewicz, Alfred 1989. Języki świata i ich klasyfikowanie. Warszawa: PWN.
Martí, Fèlix i in. 2005. Words and Worlds. World Languages Review. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.
Yule, George 2010. The study of language. Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: