Język współczesnych mediów ukraińskich 09-JWMUA-11
Język we współczesnych mediach słowiańskich – zagadnienia ogólne.
Specyfika komunikatów przekazywanych za pomocą prasy, radia, telewizji i Internetu.
Zarys systemu gatunków dziennikarskich:
- gatunki informacyjne (wzmianka, notatka, sprawozdanie, relacja, reportaż, wywiad, przegląd prasowy)
- gatunki publicystyczne (komentarz, artykuł, esej, recenzja, felieton, dyskusja)
- gatunki synkretyczne
Cechy, struktura i organizacja tekstu, kolejność informacji oraz jej źródła. Język i tematyka wypowiedzi prasowej a typ odbiorcy.
Język w reklamie. Dobór językowych i niejęzykowych środków perswazyjnych w reklamie. Humor w reklamie. Odbiorca reklamy a dobór środków perswazji. Stereotypy w reklamie.
Media elektroniczne. Formy wypowiedzi internetowych. Czaty; blogi, komunikatory.
Język w funkcji impresywnej. Perswazja i manipulacja w tekstach medialnych. Oddziaływanie za pomocą emocji. Teksty propagandowe.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
zna zasady komunikacji językowej w mediach słowiańskich ze szczególnym uwzględnieniem mediów ukraińskich
zna oraz prawidłowo stosuje terminologię przedmiotu
rozumie znaczenie i specyfikę środków masowego przekazu na Ukrainie.
potrafi rozróżnić cechy specyficzne języka poszczególnych mediów
posiada wiedzę dotyczącą mediów pisanych (na przykładzie gatunków dziennikarskich)
potrafi rozpoznawać i właściwie analizować strukturę tekstu prasowego.
potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy tekstów publicystycznych
posiada umiejętność rozpoznawania i oceny zjawisk językowych i pozajęzykowych w reklamie.
prawidłowo identyfikuje pojęcia związane z wywieraniem wpływu na odbiorcę – językowe środki perswazji, manipulacji językowej, agresji językowej, środki nacechowane emocjonalnie
potrafi samodzielne redagować poszczególne gatunki publicystyczne z uwzględnieniem kryteriów poprawności języka ukraińskiego
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów)
- zaliczenie kolokwium semestralnego.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Антоненко-Давидович Б., Як ми говоримо, Київ 1994.
Bralczyk J., Język na sprzedaż, Warszawa 1996.
Dmytrowskyj Z. Telewizijna żurnalistyka. Nawczalnyj posibnyk, Lwiw 2006.
Іванченко Р., Реклама. Словник термінів, Київ 1994.
Język w mediach elektronicznych. Pod red. J. Podrackiego i E. Wolańskiej, Warszawa 2008.
Język w mediach masowych, pod red. J. Bralczyka i K. Musiołek-Klosińskiej, Warszawa 2000.
Kapelusznyj A. Rosijanizmy w telewizijnomu mowlenni i w hazetnomu teksti / Telewizijna j radiożurnalistyka: Zb. nauk.-metod. prać, Lwiw 2000.
Kuzniecowa O. Zasoby masowoji komunikaciji. Posibnyk. Wyd 2. Lwiw 2005.
Mitczuk O. Nowa su pilno-polityczna leksyka suczasnyh ZMI / Telewizijna j radiozurnalistyka: Zb. nauk.-metod. prać, Lwiw 2003.
Współczesne oblicza mediów, pod red. J. Marszałek-Kawy, Toruń 2006.
Skowronek K. , Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 1993.
Szapował J. Telewizijna publicystyka: metodologia, metody, majsternist: monohrafija, Lwiw 2002.
Szturnak O. Poruszennia mownyh norm na ukrajinśkyh telekanalah (YT 1, 1+1, INTER) / Telewizijna j radiozurnalistyka: Zb. nauk.-metod. prać, Lwiw 2003.
Tanaś M. , Kultura i język mediów, Kraków 2007.
Tekst w mediach, pod red. K. Michalewskiego, Łódź 2002.
Żugaj W. Problemy jakisnoji produkcji w ukrainśkomu teleefiri / Telewizijna j radiożurnalistyka, Lwiw 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: