Judaizm 09-JUDA-22
1. Cele zajęć/przedmiotu:
C1 zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami religioznawczymi z zakresu jahwizmu/ judaizmu
C2 zaznajomienie studentów z procesem formowania religii żydów i karaimów i jej uwarunkowaniami historycznymi i społecznymi
C3 zaznajomienie studentów z kulturotwórczą funkcją judaizmu oraz jego wpływem na rozwój literatury hebrajskiej
C4 kształtowanie świadomości o różnicach i podobieństwach pomiędzy judaizmem a innymi religiami
C5 kształtowanie postawy tolerancji na inne religie i przeciwdziałania antysemityzmowi i ksenofobii
2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Literatura rabiniczna
Synagoga i kult synagogalny
Liturgia żydowska
Kalendarz w judaizmie
Święta żydowskie
Kabała
Chasydyzm
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka potrafi:
- wymienić i omówić wybrane utwory literackie szczególnie ważne dla historii jahwizmu i judaizmu
- opisać budowę i wyposażenie synagogi
- wskazać i omówić najważniejsze modlitwy synagogalne
- omówić zasady kalendarza żydowskiego i przeliczać daty w kalendarzu żydowskim i kalendarzu gregoriańskim
- wymienić i omówić najważniejsze święta żydowskie
- wymienić i omówić najważniejsze odmiany kabały oraz ich zasady doktrynalne i praktyki
- wymienić i omówić najważniejsze zasady doktrynalne i praktyki religijne chasydyzmu
- kształtować postawę otwartości na inne wzorce religijne i kulturowe i dowodzić niesłuszności postaw antysemickich
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): Znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): Bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): Dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): Zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): Zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): Niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Abrahams, I. 1996. Życie codzienne Żydów w średniowieczu. Warszawa: Cyklady.
Bałaban, M. 1920-1925. Historia i literatura żydowska ze szczególnym uwzględnieniem historii Żydów w Polsce. T. 1-3. Lwów: Ossolineum. Reprint Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1988.
Beckwith, R.T. 2001. Calendar and Chronology, Jewish and Christian. Leiden: Brill.
Borzymińska, Z., Żebrowski, R. (red.). 2003. Polski słownik judaistyczny. Tom 1. Dzieje, kultura, religia, ludzie. Tom 2. Dzieje, kultura, religia, ludzie. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Cała, A., Węgrzynek, H., Zalewska, G. 2000. Historia i kultura Żydów polskich. Słownik. Warszawa: WSiP.
Doktór, J. 2004. Początki chasydyzmu polskiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Gal-Ed, E. 2005. Księga świąt żydowskich. Warszawa: Cyklady.
Kameraz-Kos, N. 2002. Święta i obyczaj żydowskie. Warszawa: Cyklady.
Krekulova, A., Dolezalowa, J. 1999. Święta żydowskie. Obyczaje i potrawy. Warszawa: Elipsa.
Łastik, S. 1961. Z dziejów oświecenia żydowskiego w Polsce. Ludzie i fakty. Warszawa: PIW.
Mopsik, Ch. 2001. Kabała. Warszawa: Cyklady.
Ochman, J. 2000. Filozofia oświecenia żydowskiego. Kraków: Universitas.
Pecaric, S. 2005. Modlitewnik żydowski. Kraków: Pardes Lauder.
Piechotkowie, M., K. 1996. Bramy nieba. Bożnice drewniane na ziemiach dawnej Rzeczpospolitej. Warszawa: Krupski i S-ka.
Piechotkowie, M., K. 1999. Bramy Nieba. Bóżnice murowane. Warszawa: Krupski i S-ka.
Pilarczyk, K. 2006. Literatura żydowska od epoki biblijnej do haskali. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Scholem, G. 1997. Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki. Warszawa: Czytelnik.
Scholem, G. 1996. Kabała i jej symbolika. Kraków: Znak.
Stemberger, G. 1996. Introduction to the Talmud and Midrash. Edinburgh: T&T Clark.
Tomal, M. 2000. Jak modlą się żydzi. Antologia modlitw. Warszawa: Verbinum.
Yedidya, R. 2005. Kabała. Warszawa: REA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: