Język rosyjski 09-JR-DU22
Ogólne informacje na temat języka i alfabetu rosyjskiego. Omówienie różnic i podobieństw pomiędzy językiem polskim i rosyjskim. Interferencja, homonimia - przykłady. Wprowadzenie alfabetu – wymowa. Słuchanie i powtarzanie krótkich wyrazów – tłumaczenie.
Так звучит русский язык. Akcent w języku rosyjskim. Wymowa poznanych spółgłosek i samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych. Pisanie liter alfabetu. Zaznaczanie akcentów – wymowa.
Praca z alfabetem. Podstawowe zwroty i wyrażenia - poznajemy się, rozpoczynamy i kończymy rozmowę. Привет! Как тебя зовут? Wymowa o nieakcentowanego, intonacja zdania pytającego i oznajmującego.
Praca z alfabetem. Spółgłoski miękkie ч,щ i twarde ж,ш,ц. Wymowa, ćwiczenia fonetyczne i ortograficzne
Здравствуйте, давайте познакомимся! Kак ваши дела? Zwroty grzecznościowe przy powitaniu, zawieraniu znajomości, przedstawianie osób trzecich. Funkcja gramatyczna i zmiękczająca znaku miękkiego.
Intonacja zdania pytającego i oznajmującego. Ćwiczenia ortograficzne. Utrwalanie alfabetu. Dialogi sytuacyjne.
Utrwalenie alfabetu oraz ćwiczenie w słuchaniu z wykorzystaniem nowych mediów. Ćwiczenia ortograficzne. Tworzenie krótkich dialogów. Ćwiczenia utrwalające poznane słownictwo. Test kontrolny.
Кто ты? Кто вы? Oткуда? Konstrukcje typu: Он студент. Онa ученицца. Wskazywanie i nazywanie osób i przedmiotów. Кто это? Что это? Pytania bez wyrazów pomocniczych. Intonacja zdań pytających.
Przedstawianie swoich bliskich. Катя это моя сестра. Mianownik rzeczowników. Zaimki dzierżawcze: мой,твой,её, его, наш, ваш, их. Dialogi sytuacyjne.
Określanie wieku osób – liczebniki główne (od 1 do 100) wymowa. Cколько тебе лет? Porównanie wieku różnych osób – wyrażenia старше на..., моложе на..., połączenie rzeczownika год z liczebnikami два, три, четыре. Odmiana zaimków osobowych. Dialogi sytuacyjne.
Przedstawianie członków rodziny. Как тебя зовут? Odmiana zaimków osobowych i dzierżawczych: мой, твой, её, его, наш, ваш, их. Biernik zaimków osobowych i rzeczowników I i II deklinacji. Dialogi sytuacyjne.
Zawieranie znajomości. Podstawowe formy grzecznościowe przy zwracaniu się do innych osób. Zwroty przy powitaniu i pożegnaniu (здравствуйте, до свидания, как ваши дела? Odmiana czasowników I koniugacji. Tryb rozkazujący. Formy czasu teraźniejszego i przyszłego prostego. Dialogi sytuacyjne.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student potrafi zrozumieć proste wypowiedzi ustne oraz proste zwroty związanych z własną osobą, studiami, pracą i najbliższym otoczeniem oraz słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje, dotyczące rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia); zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach;
czytać ze zrozumieniem proste teksty i opisy dotyczące sfer życia codziennego (n.p. ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy), w których piszący prezentują określone fakty;
porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, aby móc tworzyć proste wypowiedzi dotyczące podstawowych sfer życia związanych z własną osobą, studiami, pracą i najbliższym otoczeniem oraz brać czynny udział w przygotowanych dyskusjach na proste i znane mu tematy, prezentując swoje poglądy;
formułować proste wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami życia codziennego oraz własnymi zainteresowaniami;
pisać proste teksty na dowolne tematy związane z własnymi zainteresowaniami oraz z sytuacjami życia codziennego (opisy, listy, pocztówki, e-maile), przekazując proste informacje;
refleksyjnie odnosić się do własnych wypowiedzi ustnych bądź pisemnych i modyfikować je pod kontrolą wykładowcy;
samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji oraz ma świadomość konieczności podnoszenia swoich umiejętności językowych oraz zna metody i strategie potrzebne do samodzielnego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie języka rosyjskiego;
wykazać aktywną postawę w ciągłym kształceniu się i doskonaleniu kompetencji językowych.
posiada wiedzę o kulturze i obyczajach panujących w Rosji oraz wykazuje się tolerancją wobec ich
pracować w grupie przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji;
Kryteria oceniania
weryfikacja wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń, okresowe kolokwia pisemne, okresowe ustne kolokwia oparte na interakcji z wykładowcą
Literatura
a) Granatowska, H./Donecka, I.: Как дела. Cz.1. Warszawa 1997,
b) Visuelles Wörterbuch Russisch-Deutsch, London 2008,
c) Chlebda, B./Danecka, I: Skrypt do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Cz.1. Opole 2010,
d) Fidyk, M./ Skup-Stundis, T.: Nowe repetytorium z języka rosyjskiego. Warszawa 1995,
e) Kowalska, N./Sławicz, D.: Repetytorium z języka rosyjskiego. Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: