Język rosyjski 09-JR-DU12
Ogólne informacje na temat języka i alfabetu rosyjskiego. Omówienie różnic i podobieństw pomiędzy językiem polskim i rosyjskim. Interferencja, homonimia - przykłady. Wprowadzenie alfabetu – wymowa. Słuchanie i powtarzanie krótkich wyrazów – tłumaczenie.
Так звучит русский язык. Akcent w języku rosyjskim. Wymowa poznanych spółgłosek i samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych. Pisanie liter alfabetu. Zaznaczanie akcentów – wymowa.
Praca z alfabetem. Podstawowe zwroty i wyrażenia - poznajemy się, rozpoczynamy i kończymy rozmowę. Привет! Как тебя зовут? Wymowa o nieakcentowanego, intonacja zdania pytającego i oznajmującego.
Praca z alfabetem. Spółgłoski miękkie ч,щ i twarde ж,ш,ц. Wymowa, ćwiczenia fonetyczne i ortograficzne
Здравствуйте, давайте познакомимся! Kак ваши дела? Zwroty grzecznościowe przy powitaniu, zawieraniu znajomości, przedstawianie osób trzecich. Funkcja gramatyczna i zmiękczająca znaku miękkiego.
Intonacja zdania pytającego i oznajmującego. Ćwiczenia ortograficzne. Utrwalanie alfabetu. Dialogi sytuacyjne.
Utrwalenie alfabetu oraz ćwiczenie w słuchaniu z wykorzystaniem nowych mediów. Ćwiczenia ortograficzne. Tworzenie krótkich dialogów. Ćwiczenia utrwalające poznane słownictwo. Test kontrolny.
Кто ты? Кто вы? Oткуда? Konstrukcje typu: Он студент. Онa ученицца. Wskazywanie i nazywanie osób i przedmiotów. Кто это? Что это? Pytania bez wyrazów pomocniczych. Intonacja zdań pytających.
Przedstawianie swoich bliskich. Катя это моя сестра. Mianownik rzeczowników. Zaimki dzierżawcze: мой,твой,её, его, наш, ваш, их. Dialogi sytuacyjne.
Określanie wieku osób – liczebniki główne (od 1 do 100) wymowa. Cколько тебе лет? Porównanie wieku różnych osób – wyrażenia старше на..., моложе на..., połączenie rzeczownika год z liczebnikami два, три, четыре. Odmiana zaimków osobowych. Dialogi sytuacyjne.
Przedstawianie członków rodziny. Как тебя зовут? Odmiana zaimków osobowych i dzierżawczych: мой, твой, её, его, наш, ваш, их. Biernik zaimków osobowych i rzeczowników I i II deklinacji. Dialogi sytuacyjne.
Zawieranie znajomości. Podstawowe formy grzecznościowe przy zwracaniu się do innych osób. Zwroty przy powitaniu i pożegnaniu (здравствуйте, до свидания, как ваши дела? Odmiana czasowników I koniugacji. Tryb rozkazujący. Formy czasu teraźniejszego i przyszłego prostego. Dialogi sytuacyjne.
Odmiana czasowników II koniugacji. Tryb rozkazujący. Formy czasu teraźniejszego i przyszłego prostego i przeszłego. Dialogi sytuacyjne.
Konstrukcje typu: кто любит что делать. Zwroty określające działania z wyrazami „можно, нельзя, надо”. Określenie miejsca znajdowania się osób, przysłówek дома, домой. Czasowniki nieregularne - odmiana czasownika хотеть. Powtórka odmiany czasowników regularnych. Użycie poznanych czasowników do opisania czynności.
Powtórzenie zdobytych na zajęciach umiejętności praktycznego zastosowania reguł gramatycznych oraz test końcowy.
Я и члены моей семьи. Przedstawianie swojej osoby, opowiadanie o swojej rodzinie. Łączenie liczebników z rzeczownikami. Konstrukcja: liczebnik 2, 3, 4 + rzeczownik. Litery: ь,ъ w funkcji rozdzielającej.
Zaimki osobowe i dzierżawcze. Odmiana czasowników zwrotnych typu учиться. Rekcja czasownika. Przysłówki miejsca: здесь, там, где, куда, откуда. Dialogi sytuacyjne. Dyktando kontrole ( pisownia ь i ъ).
У тебя есть брат или сестра. Wprowadzenie określeń czasowych. Zwrot „на кого ты похож”? Sytuacje, gdzie można, a gdzie nie można użyć „есть”. Użycie czasownika „хотеть” z poznanymi czasownikami.
„Она любит краситься. Семейная фотография“. Liczebniki od 10 – 100. Użycie czasownika „любить” z poznanymi czasownikami. Wprowadzenie określeń czasowych. Dialogi sytuacyjne.
Nazwy popularnych zawodów i miejsc pracy - кем они работают. Konstrukcje у меня (у тебя) z czasownikiem есть i bez tego czasownika oraz z przeczeniem „нет”. Rzeczowniki nieodmienne. Dialogi sytuacyjne.
Дела домашние. У Тани дома. Przedmioty domowego użytku. Biernik rzeczowników z przymiotnikami. Zwrot „нам надо купить новую лампу!
Kolory, dni miesiąca, dni tygodnia, liczebniki porządkowe. Wskazywanie i określanie przedmiotów – prezentacja opisu mieszkania. Test kontrolny.
Dom – mieszkanie. Czym zajmują się członkowie rodziny (porównanie Polska – Rosja). Czasownik делать, работать, Чем они занимаются на этой неделе. Как и когда отдыхают? Czas przeszły. Określenia czasowe.Czasowniki określające formy spędzania wolnego czasu. Rzeczownik w połączeniu z liczebnikami.
Określanie miejsca zamieszkania. Liczebniki porządkowe rodzaj męski. Określanie czasu. то они делают утром, днём, вечером, ночью, после обеда. Określanie czasu. Смотри на часы и скажи, который час. Wypracowanie – opis mieszkania.
Uczelnia wyższa, szkoła w Polsce i w Rosji. Czasowniki: учить, учиться, изучать (что?, где?, на каком отделении?). Rozkład zajęć, skala ocen i ulubione przedmioty. Odmiana czasowników zwrotnych. Dialogi sytuacyjne.
Z życia studenta. Odmiana czasowników zwrotnych и przysłówki miejsca: здесь, там, где, куда, откуда. Dialogi sytuacyjne. Odmiana rzeczowników typu: гимназия, лицей. Nazwy szkół wyższych. Prezentacja wypowiedzi o swoim życiu studenckim.
System kształcenia w Rosji i w Polsce. Konstrukcje: экзамены (тесты) по, платное – бесплатное обучение, государственные и частные вузы, выпускные экзамены и др. Czasowniki: поступать-поступить в, изучать (что?).Konstrukcje: получить образование, стать (кем?) в будущем, получить стипендию и др. Opowiadanie przeczytanego tekstu.
Наши знакомые и друзья. Czas przyszły. Stopień wyższy nieregularnych przymiotników. Czasowniki пойти, прийти. Przymiotniki określające cechy charakteru. Opis swojego przyjaciela: wygląd zewnętrzny i cechy charakteru.
Opis przyjaciela – wypowiedź ustna. Słownictwo na temat przyjaźni i przyjaciół, zainteresowania i hobby. Odmiana zaimków osobowych. Wyrażenia frazeologiczne i przysłowia na temat przyjaźni.
Powtórzenie zdobytych na zajęciach umiejętności praktycznego zastosowania reguł gramatycznych oraz test końcowy.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student potrafi zrozumieć proste wypowiedzi ustne oraz proste zwroty związanych z własną osobą, studiami, pracą i najbliższym otoczeniem oraz słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje, dotyczące rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia); zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach;
czytać ze zrozumieniem proste teksty i opisy dotyczące sfer życia codziennego (n.p. ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy), w których piszący prezentują określone fakty;
porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, aby móc tworzyć proste wypowiedzi dotyczące podstawowych sfer życia związanych z własną osobą, studiami, pracą i najbliższym otoczeniem oraz brać czynny udział w przygotowanych dyskusjach na proste i znane mu tematy, prezentując swoje poglądy;
formułować proste wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami życia codziennego oraz własnymi zainteresowaniami;
pisać proste teksty na dowolne tematy związane z własnymi zainteresowaniami oraz z sytuacjami życia codziennego (opisy, listy, pocztówki, e-maile), przekazując proste informacje;
refleksyjnie odnosić się do własnych wypowiedzi ustnych bądź pisemnych i modyfikować je pod kontrolą wykładowcy;
samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji oraz ma świadomość konieczności podnoszenia swoich umiejętności językowych oraz zna metody i strategie potrzebne do samodzielnego pogłębiania swojej wiedzy w zakresie języka rosyjskiego;
wykazać aktywną postawę w ciągłym kształceniu się i doskonaleniu kompetencji językowych.
posiada wiedzę o kulturze i obyczajach panujących w Rosji oraz wykazuje się tolerancją wobec ich
pracować w grupie przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji;
Kryteria oceniania
weryfikacja wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń, okresowe kolokwia pisemne, okresowe ustne kolokwia oparte na interakcji z wykładowcą
Literatura
a) Granatowska, H./Donecka, I.: Как дела. Cz.1. Warszawa 1997,
b) Visuelles Wörterbuch Russisch-Deutsch, London 2008,
c) Chlebda, B./Danecka, I: Skrypt do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Cz.1. Opole 2010,
d) Fidyk, M./ Skup-Stundis, T.: Nowe repetytorium z języka rosyjskiego. Warszawa 1995,
e) Kowalska, N./Sławicz, D.: Repetytorium z języka rosyjskiego. Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: