Język niemiecki w biznesie 09-JNBaj-ILS-23
Podstawowa leksyka specjalistyczna z dziedziny ekonomii w określonych zakresach
Makro-, mikroekonomia, podaż, popyt, cena, mechanizmy rynkowe
Różnice terminologiczne w języku polskim i niemieckim z dziedziny ekonomii w określonych zakresach i ich kulturowe uwarunkowania
Opis grafik i wykresów
Różnice między językiem niemieckim/polskim ogólnym i specjalistycznym na poziomie syntaktycznym i tekstowym
Wzorce tekstów pisemnych lub/i ustnych charakterystyczne dla wybranych dziedzin ekonomii w określonych zakresach w języku niemieckim
Podstawowe elementy komunikacji pisemnej w przedsiębiorstwie: protokół, mail, pismo przewodnie
Teksty audialne, wizualne, graficzne w niemieckojęzycznym i polsko-niemieckim hybrydowym dyskursie specjalistycznym wybranych dziedzin ekonomii
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
porozumiewa się ze specjalistami w dziedzinie ekonomii w języku polskim/w języku niemieckim
pośredniczy w komunikacji polsko-niemieckiej między specjalistami w wybranych dziedzinach ekonomii
pośredniczy w komunikacji niemieckojęzycznej oraz polsko-niemieckiej między specjalistami w wybranych dziedzinach ekonomii a niespecjalistami
formułuje w języku polskim i niemieckim oraz tłumaczy odpowiednio na j. polski lub niemiecki teksty specjalistyczne z wybranych dziedzin ekonomii z uwzględnieniem ich cech gatunkowych
rozumie i prowadzi w języku niemieckim dialog, dyskusję, polemikę, których przedmiotem jest wiedza specjalistyczna z wybranych dziedzin ekonomii
jest świadomy kulturowych uwarunkowań dyskursu specjalistycznego w wybranych dziedzinach ekonomii w Polsce i krajach niemieckojęzycznych oraz różnic między nimi
rekonstruuje w oparciu o dyskurs specjalistyczny wiedzę specjalistyczną z wybranych dziedzin ekonomii oraz przyporządkowuje ją odpowiednim koncepcjom z wybranych dziedzina ekonomii
Kryteria oceniania
a) Ocena z zaliczenia końcowego stanowi średnią ocen cząstkowych z testów śródsemestralnych i z części pisemnej (test i/lub tłumaczenie pisemne) i ustnej wg poniższej skali
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76%-84%
dst+ 68-75%
dst 60%-67%
ndst 0-59%
b) Kryteria oceny zaliczenia ustnego (dyskusja na temat jednej lektury, z listy lektur podanej na początku kursu, przygotowanie prezentacji)
- prezentacja treści merytorycznych, umiejętność prowadzenia dyskusji, argumentacji
- adekwatna terminologia
- właściwy rejestr wypowiedzi
- poprawność gramatyczna
Ocena zadań tłumaczeniowych
- Zgodność treści przekazanej w tłumaczeniu z treścią oryginału
- Terminologia i frazeologia subjęzyka specjalistycznego
- Poprawność gramatyczna, ortograficzna i leksykalna (leksyka niespecjalistyczna)
- Zastosowanie rejestru (stylu funkcjonalnego) języka właściwego dla danego rodzaju tekstu
Do oceniania ćwiczeń, kartkówek, testów, kolokwium mogących być przeliczonych na wartości wyrażone w liczbach będzie stosowana następująca skala:
0-59,9% - ocena niedostateczna
60-67,9% - ocena dostateczna
68-75,9% - ocena dostateczna plus
76-83,9% - ocena dobra
84 -91,9% - ocena dobra plus
92-100% - ocena bardzo dobra
Prezentacje/ odpowiedzi ustne
5 - bardzo dobra prezentacja wystąpień retorycznych, znakomite wykorzystanie zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji, bardzo dobre przygotowanie wymaganych tekstów; nienaganna frekwencja na zajęciach.
4.5 – bardzo dobra prezentacja wystąpień retorycznych, z niewielkimi usterkami technicznymi, bardzo dobre wykorzystanie zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji, bardzo dobre przygotowanie wymaganych tekstów; dobra frekwencja na zajęciach.
4.0 – dobra prezentacja wystąpień retorycznych, jednakże z usterkami technicznymi i błędami gramatycznymi i/lub stylistycznym, dobre wykorzystanie zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji, , dobre przygotowanie wymaganych tekstów, dobra frekwencja na zajęciach.
3.5 – akceptowalna prezentacja wystąpień retorycznych, jednakże z licznymi usterkami technicznymi i błędami gramatycznymi i/lub stylistycznym, dobre wykorzystanie zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji, dostateczne przygotowanie wymaganych tekstów, dobra frekwencja na zajęciach.
3.0 – akceptowalna prezentacja wystąpień retorycznych, jednakże z licznymi usterkami technicznymi i błędami gramatycznymi i/lub stylistycznym, dostateczne wykorzystanie zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji, dostateczne przygotowanie wymaganych tekstów, dostateczna frekwencja na zajęciach.
2.0 – brak podstawowego przygotowania do zajęć w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (słabe lub nie akceptowalne prezentacje, wystąpienia retoryczne, z licznymi błędami gramatycznymi i/lub stylistycznymi, brak podstawowego wykorzystania zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji; niedostateczne przygotowanie wymaganych tekstów, niedostateczna frekwencja na zajęciach - opuszczona i nie usprawiedliwiona co najmniej 1/3 zajęć.
Student oceniany jest na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, wykonania ćwiczeń oraz znajomości treści przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Aktualna lista lektur zostanie podana na początku kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: